حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از مشکلات اصلی حوزهها را مسئله گزینش دانسته و فرمودند: گزینش درست، که بر پایه استعداد، آمادگی و علاقه واقعی افراد باشد، نیمی از مسیر را حل میکند.
معظم له بر اهمیت تنظیم دقیق مواد درسی، انتخاب صحیح کتابهای آموزشی و ضرورت تشویق طلاب برجسته تأکید کرده و افزودند: تشویق موجب ایجاد انگیزه و جلوگیری از بیتفاوتی در روند تحصیل میشود.
ایشان یادگیری زبان عربی را برای طلاب ضروری دانسته و با اشاره به مشترکات فراوان زبان عربی و فارسی فرمودند: یادگیری عربی میتواند در سفرهای تبلیغی، عمره، حج و ارتباط با کشورهای عربی بسیار مؤثر باشد.
معظم له همچنین بر برگزاری امتحانات منظم و معقول تأکید کرده و افزودند: امتحانات باید نه چنان سخت باشد که موجب سرخوردگی شود و نه آنقدر آسان که افراد بدون شایستگی قبول شوند.
ایشان با اشاره به اهمیّت استفاده از ابزارهای روز، بر بهرهگیری از رسانهها و فناوریهای نوین تأکید کرده و فرمودند: هوش مصنوعی هم خطر دارد و هم فایده؛ باید کمیتهای تشکیل شود تا تأثیر آن را در فعالیتهای حوزوی بررسی کند.
معظمله سپس به اهمیت تربیت مبلغین توانمند اشاره کردند و با اشاره به سابقه درخشان مشهد در تربیت گویندگان توانمند افزودند: طلاب باید در کنار تحصیل، تمرین گویندگی داشته باشند تا در مواقع لازم بتوانند منبر بروند و در جلسات تخصصی حوزه بهخوبی اظهارنظر کنند.
ایشان همچنین یکی از مسائل فرهنگی مشهد را اختلاف سطح مذهبی در مناطق مختلف شهر دانسته و فرمودند: لازم است مبلغانی به مساجد مناطق مختلف اعزام شوند تا در ایام خاص مردم را هدایت و توجیه کنند.
معظم له با تأکید بر جایگاه مهم حوزه علمیه قم و مشهد اظهار داشتند: حوزههای علمیه قم و مشهد تجارب ارزشمندی دارند که تبادل این تجربیات اقدامی بسیار مفید و اثرگذار است.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان به مشکلات مالی طلاب اشاره کردند و فرمودند: با وجود افزایش شهریهها، هزینههای طلاب بسیار بیشتر است و لازم است تا حد امکان به نیازهای مالی آنان توجه شود.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی در پایان خطاب به اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد اظهار داشتند: مطمئن باشید فعالیتهای شما مورد توجه حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف است، چراکه در خدمت به حوزه علمیه آن حضرت گام برمیدارید.








