پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

روزه ی عيد سعيد غدير (هيجده ذى ‏الحجّه) [روزه های مستحب]

پرسش : گرفتن روزه در روز عید سعید غدیر چه حکمی دارد؟
پاسخ : گرفتن روزه در این روز مستحب است.

نماز شب عید غدیر [نماز های مستحبی دیگر ]

پرسش : آیا نماز شب عید غدیر که در مفاتیح الجنان آمده صحیح است؟
پاسخ : در مفاتيح الجنان در اعمال شب عيد غدير، نماز دوازده رکعتي به يک سلام آمده، که در مفاتيح نوين آنرا حذف کرده ايم؛ زيرا تمام نمازهاي مستحبي دو رکعتي است، جز نماز اعرابي که چهار رکعت است. و در مورد نماز شب عيدغدير، هرگاه انجام شود، بايد هر دو رکعت به يک سلام خوانده شود.

عدم جواز به جماعت خواندن نماز عید غدیر [احکام نماز های مستحب ]

پرسش : آیا نماز عید غدیر را می توان به صورت جماعت اقامه کرد؟
پاسخ : جایز نیست.

استفاده از اموال کسی که درآمد او از حرام باشد [حقوق مالی]

پرسش : اگر درآمد شخصی از طریق حرام باشد آیا می توان در اموال او تصرف کرد و از اموال او استفاده نمود؟
پاسخ : اگر يقين ندارید از راه حرام تهيّه شده، تصرّف در آن مانعى ندارد اما اگر يقين دارید و صاحب آن را می شناسید باید به صاحبش برگردانید وگرنه ما به شما اجازه مى دهيم تصرف كنید و معادل آن را كه تصرّف كرده اید به نيازمندى بپردازید. و اگر تمكن نداريد بر ذمّه بگيرید و هر موقع كه توانستید، بپردازید.

تقدم حق الناس بر حق الله [حقوق مالی]

پرسش : شخصی مرده است ولی مقداری پول از او بجا مانده است ولی بسیار کم است و بدهی به عنوان حق الناس دارد و زکات و خمس هم نداده است . حالا وراث این شخص ، اول باید کدام یک از موارد بالا را بدهند ؟
پاسخ : احتیاط آن است که حق الناس مقدم بر حق الله است .

اطلاع ازحرام بودن درآمدی که سرمایه گذاری شده [حقوق مالی]

پرسش : شخصی مسئول انعقاد قرارداد و جذب سرمایه برای شرکتی که مضاربه انجام می داد بود و حقوق خود را به صورت پورسانت دریافت می کرد بعد از مدتی بدلیل اشتغالات متعدد از آنجا انصراف داده و حقوق این مدت را در بانک سپرده گذاری پنج ساله کرده بعد از یکی دو سال مطلع شده است شرکت مزبور کلاهبردار بوده و سرمایه مردم را بالا کشیده اند حکم اصل حقوق و سود حاصله از آن چیست؟
پاسخ : در صورتی که می داند از اموال حرام بوده باید به صاحبانش برگرداند و اگر دسترسی ندارد به فقرا صدقه دهد.

جبران حق الناس در صورت فوت صاحب حق [حقوق مالی]

پرسش : اگر حق الناسی بر گردن ما باشد ولی صاحب حق زنده نباشد، آيا مى‏شود به جاى او صدقه داد؟
پاسخ : بايد به ورثه او پرداخت شود و اگر ورثه او را به هيچ وجه نمی شناسید، از طرف صاحب وجه صدقه بدهيد.

محاسبه افت قیمت در خسارت [حقوق مالی]

پرسش : آیا جبران افت قیمت علاوه بر خسارت، واجب است؟
پاسخ : در صورتی که در عرف محل افت قیمت را نیز جبران می کنند به همان صورت عمل کند و الا واجب نیست و ظاهرا فعلا در عرف افت قیمت را محاسبه نمی کنند.

تصرف در مال مخلوط به حرام [حقوق مالی]

پرسش : اگر فردی در اموال کسی که در آمد حرام دارد تصرف کرده باشد تکلیف او در این مورد چیست؟
پاسخ : در صورتی که در آمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، تصرّف در آن برای شما اشکال ندارد.

وظیفه وراث در قبال ادعای طلبکار از مورث [حقوق مالی]

پرسش : پدر من مدتي قبل به رحمت خدا رفت از همه ي آشناها حلاليت طلبيدم يكي از آنها شخصي بود كه پدرش شريك پدرم و خودش شاگرد پدرم حدود پنجاه سال پيش بوده، مدعي شده من حقوقم را نگرفتم با اينكه پدرم اهل حساب كتاب و خمس بود شخص هم هيچ مدركي ندارد ميگويد دو میلیون بدهيد حلال كنم من چه كنم اين شخص راضي شود و دینی بر عهده پدم نباشد؟
پاسخ : در صورتی که مدرکی ندارد شما در مقابل او تکلیفی ندارید.

روش جبران حق الناس مالی [حقوق مالی]

پرسش : اگر حق الناسی بر گردن ما باشد باید به چه طریقی آن را جبران کنیم؟
پاسخ : در صورت امكان معادل حقّ او را به دستش برساند، يا به شكلى با هم مصالحه كنند، و اگر اين كار ممكن نيست توسّط شخص ثالث، يا بوسيله حواله بانكى، يا توسّط پست برايش ارسال نمايد. و چنانچه به او دسترسى ندارد به نيّتش به فقرا صدقه دهد.

جبران حق الناس قبل از سن بلوغ [حقوق مالی]

پرسش : اگر قبل از سنّ تكليف، حقّ‏ النّاس‏ بر گردن داشته باشيم، بايد بعد از تكليف بپردازيم؟
پاسخ : آرى بعد از تكليف موظّفيد حقّ ‏النّاس‏ را بپردازيد.

استفاده از گوشت قربانی نذری [مصرف نذورات]

پرسش : استفاده قسمتی از قربانی های متفرقه (نذر یا ...) برای مصارف شخصی چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر نذر مخصوص فقرا بوده نمی تواند از آن بردارد مگر خودش فقیر باشد. اگر نذر مطلق بوده می تواند مقداری برای خود بردارد.

عدم اختصاص قربانی به نیازمندان [مصرف نذورات]

پرسش : آیا قربانی که برای نیازمندان بوده صدقه محسوب می شود؟ مصرف آن برای سادات جایز است؟
پاسخ : قربانی مخصوص نیازمندان نیست مگر نذر برای آنها کرده باشند که در اینصورت نیز مصرف آن برای سادات نیازمند مانعی ندارد.

اجازه برداشت مقداری از گوشت قربانی نذری [مصرف نذورات]

پرسش : کسی نذر می کند که یک گوسفندی را قربانی کند و مقداری از گوشت آن را بردارد و بقیه را به فقرا بدهد . مقدار آن سهمی که برای خود بر می دارد باید چقدر باشد؟
پاسخ : می تواند یک دهم آن را مثلا برای خود بردارد.

مصداق حیوان قربانی [قربانی]

پرسش : آيا در قربانى، كمتر از گوسفند مانند پرندگان هم ممكن است؟
پاسخ : مصداق قربانى گوسفند يا بزرگتر از آن است.

قربانی کردن در موارد خرید خانه و ماشین [قربانی]

پرسش : آیا قربانی کردن احشام برای مواردی همچون خرید خانه، ماشین و ... در دین مبین اسلام توصیه شده است؟ آیا می توان به جای قربانی مبلغ آن را به نیازمندان یا سازمان بهزیستی و ... هدیه نمود؟
پاسخ : توصیه خاصّی در این زمینه نیست. هدف انجام کار خیر است و قربانی برای خدا و کمک به محرومان و مومنان از این طریق ان شاءالله موجب دفع بلا می شود.

چگونگی مصرف قربانی ماه ذی الحجّه [قربانی]

پرسش : اگر کسى به قصد مافى الذّمه در ماه ذى الحجّه در وطن خود قربانى کند آیا پوست و روده آن باید تماماً به فقیر داده شود یا ممکن است یک سوّم آن به فقیر داده شود و دو سوّم دیگر به عنوان سهم دوستان و خودش صرف شود و اگر خلاف عمل شده باشد آیا قیمت روز کشتن گوسفند را بدهکار است یا موقع اداى دین؟
پاسخ : مى تواند آن را به عنوان سهم خود صرف کند یا به دوستان یا فقرا بدهد ولى دادن به قصّاب به عنوان عوض کارى که انجام داده مشکل است و احتیاط مستحب آن است که اگر خودش از آن استفاده کرد قیمت آن را صدقه بدهد و ملاک قیمت همان روز ذبح است.

شرایط قربانی مستحب [متفرقات قربانی]

پرسش : شرائط قربانی مستحب چیست؟ و آیا چند نفر می توانند یک قربانی انجام دهند؟
پاسخ : در مورد قرباني توجه به چند نکته لازم است: 1- قرباني کردن تنها براي حاجياني که در حال انجام مناسک حج هستند و همچنين براي کساني که نذر قرباني دارند واجب است و بر ديگران واجب نيست؛ گرچه مستحب است. 2- در قرباني مستحب، عدم نقص و سن و جنس خاصي لازم نيست؛ البته کمتر از گوسفند و بز حکم قرباني را ندارد. همچنين چند نفر مي توانند با هم شريک شوند و يک حيوان قرباني کنند. 3- ثواب اين کار را مي توانند به مردگان و زندگان هديه کنند. 4-شايسته است بخشي از گوشت قرباني را به نيازمندان بدهند.

منظور از قربانی مستحبّ [قربانی]

پرسش : آیا مطلق قربانی کردن در هر زمانی استحباب دارد؟ آیا قربانی که پای عروس و یا برای خرید خانه و ماشین انجام می دهند مستحب است؟
پاسخ : اگر منظور از قربانی کشتن گوسفند به عنوان رفع بلا و تقسیم گوشت آن در میان نیازمندان و مومنان برای رفع مشکلات و قضای حاجات باشد مستحب است.

انجام یک قربانی به نیت چند نفر [قربانی]

پرسش : آیا می توان یک قربانی را به نیت چند نفر انجام داد؟
پاسخ : در قربانی مستحب اشکالی ندارد، همچنين چند نفر مي توانند با هم شريک شوند و يک حيوان قرباني کنند.

مشاغلی که مستلزم لمس نامحرم است [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : افعال و مشاغلى براى زن و مرد هست که مستلزم نظر لمس بدن دیگرى است مثل دندان پزشکى، زایمان، جراحى و... در این گونه موارد تکلیف چیست؟
پاسخ : این گونه امور فقط در صورت ضرورت جایز است.

تماس با بدن نامحرم برای آموزش پزشکی [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : لمس و تماس دست دانشجوى پسر با دست زن موقع گرفتن نبض و معاینه و معالجه در مقام آموزش علمى که از نظر استاد الزامى است در هر دو صورت ضرورت و غیر ضرورت چه حکمى دارد؟
پاسخ : تنها در مورد ضرورت جایز است و اگر امکان داشته باشد که از روى پیراهن بگیرد مقدّم است.

ملاک تشخیص ضرورت در مورد مراجعه به پزشک غیر هم جنس [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : ملاک ضرورت برای مراجعه به پزشک غیر هم جنس چیست؟
پاسخ : معیار ضرورت تشخیص عرف عام و صالح است.

تبعیت از دستور استاد برای معاینه نامحرم [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : تبعیّت از دستور استادى که مقیّد به فرایض شرعى نیست و با وجود دانشجویان دختر به دانشجویان پسر دستور معاینه زنان بیمار را مى دهد چه حکمى دارد؟ البتّه تمرّد از دستور استاد ممکن است در نمره قبولى یا رد او دخالت داشته باشد؟
پاسخ : در این مورد که ضرورت نیست باید به صورت معقولى تمرّد کند مگر این که معاینه زنان براى تکمیل تحصیلات پزشکى لازم باشد (تحصیلاتى که سبب نجات جان زنان مى شود) که در این صورت جایز است.

مشورت کردن دختر و پسر در کارهای یکدیگر [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : داشتن رابطه پسر و دختر اگر بدون لمس های حرام و یا نزدیکی باشد و فقط برای مشورت در کارهای یکدیگر و ... باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ : در مورد مقدمات ازدواج جائز است و در غیر آن اشکال دارد.

خلوت با اجنبیّه [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : آیا حضور زن و مرد در مکان خلوت جایز است؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه مرد و زن نامحرم در محلّ خلوتى كه كسى در آنجا نيست و ديگرى هم نمى &rlmتواند وارد شود نمانند و لو این که فکر کنند مرتکب گناه نمی شوند، حتّى اگر در آنجا نماز بخوانند نماز آنها اشكال دارد.

ارتباط با نامحرم از طریق پیامک، چت، ایمیل [احکام موازین ارتباط با نامحرم]

پرسش : چت کردن یا فرستادن پیامک یا ایمیل به نامحرم چه حکمی دارد؟چنانچه از اقوام و اساتید باشد حکم چگونه می باشد؟
پاسخ : هرگونه تماس و ارتباط با نامحرم که موجب مفسده شود حرام است و در مورد اقوام و اساتید در صورتیکه جهات شرعیه رعایت شود و سخنان عادی و معمولی باشد اشکالی ندارد.
تعداد صفحات : 546