پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
شرکت کار و سرمایه در طریق تولید بیشتر

شرکت کار و سرمایه در طریق تولید بیشتر

در فقه اسلامی سه باب تحت عنوان‌های «مضاربه» و «مزارعه» و «مساقات» داریم که از سرمایه‌گذاری در امور تولیدی و کشاورزی و همچنین امور تجاری سخن می‌گوید و از مسلمات فقه اسلامی است. در اینجا عده‌ای ایرادهای مختلفی که بی‌شباهت به «بهانه‌گیری» نیست مطرح می‌کنند؛ مثلا می گویند ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

نقش «ابزار تولید» در سیستم اقتصاد اسلامی

نقش «ابزار تولید» در سیستم اقتصاد اسلامی

سؤالی که در اینجا ممکن است مطرح شود این است که ما از نظر موازین اسلامی چگونه می‌توانیم بازده کار را به طور عادلانه به‌گونه‌ای که موجب پیدایش جامعه دو قطبی نشود تقسیم کنیم؟ پاسخ این است که حکومت اسلامی با استفاده از اختیارات «ولایت فقیه» حق دارد نرخ تقسیم درآمد را میان «کار» و «ابزار» تعیین کند، همانگونه که حق دارد نرخ اجناس معمولی را معین سازد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

ابعاد «مالکیت» در اسلام

ابعاد «مالکیت» در اسلام

در بحث «مالکیت» نخست باید به سراغ ریشه‌های مالکیت و سیر تاریخی آن برویم؛ و اصولا ببینیم «مالکیت» از کجا و چگونه در جوامع انسانی رشد یافت؟ و سپس تنوع آن را در این سیر تاریخی مورد بررسی قرار دهیم؛ و بعد ببینیم طرق مالکیت در اسلام چیست؟ و در مقایسه با سایر مکتب‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟ بنابراین چند بحث اساسی در برابر ما مطرح است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

«محو دولت» آخرین گام مارکسیسم

«محو دولت» آخرین گام مارکسیسم

گفتیم «مارکسیسم» معتقد است که «دولت» مولود و حافظ نظام سرمایه‌داری است؛ و دولت‌ها پشتیبان سرمایه‌داران در نظام طبقاتی هستند و منافع آنها را حفظ می‌کنند و به همین دلیل هنگامی که آن نظام به کلی محو و نابود شد دلیلی برای وجود دولت نخواهیم داشت و بنابراین باید این زائده بی‌مصرف از پیکر جامعه حذف شود! این منطق -همانند بسیاری از بحث‌های مارکسیستی- ظاهری فریبنده دارد؛ اما يك بررسی دقیق نشان می‌دهد که به همان اندازه فاقد محتواست...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

خطرات قطع پیوند «کار» و «درآمد»

خطرات قطع پیوند «کار» و «درآمد»

مالکیت انسان نسبت به نیروهای «فکری» و «جسمی» خویش یک مالکیت طبیعی و بدون نیاز به تنظیم سند و مدرک است و هیچ کس نمی‌تواند آن را از او سلب کند؛ و می‌دانیم «کار» محصول این نیروها است؛ چرا که یا محصول مستقیم قدرت فکری و خلاقیت انسان است و یا محصول نیروی بازوی او است. بنابراین هر قانونی که بخواهد رابطه میان انسان و مالکیت او را نسبت به کارش از بین ببرد قانونی است بر ضد مسیر طبیعت و آفرینش...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

انگیزه‌های حرکت جامعه را نباید نابود کرد!؟

انگیزه‌های حرکت جامعه را نباید نابود کرد!؟

اصولا «کمونیسم» جهان رؤیاهاست، اصول و فروعش رؤیایی است؛ و به همین دلیل هنوز پیاده شدن این مکتب را کسی جز در عالم رؤیاها ندیده است، و به احتمال قوی در آینده نیز نخواهد دید؛ زیرا تمام قرائن نشان می‌دهد که سوسیالیست‌های جهان، به جای اینکه به کمونيسم که هدف نهائی آنهاست نزديك شوند به عقب برمی‌گردند، و با «بورژوازی» و سرمایه‌داری یک نوع رابطه جدید دوستی و همزیستی برقرار می‌سازند.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

بهشت خیالی کمونیسم!

بهشت خیالی کمونیسم!

طرحی که «کمونیسم» برای جامعه انسانی ریخته، شبيه قصه‌‌های کودکان است که قهرمانان آنها سوار بر ابرها می‌شوند و در یک لحظه از شرق عالم به غرب می‌تازند؛ و با یک اشاره کویر سوزانی را به باغ تبدیل می‌کنند و ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

سه مکتب اقتصادی معروف جهان!

سه مکتب اقتصادی معروف جهان!

هر چند تعداد مکتب‌های مادی در طول تاریخ بشر بسیار زیاد بوده؛ ولی از میان همه آنها سه مکتب معروف را که امروز بیش از همه در جهان طرفدار دارد انتخاب کرده، مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهیم؛ زیرا امروز هر کجا برویم غالباً با پیروان یکی از این مکاتب روبرو می‌شویم. این سه مکتب عبارتند از: «کاپیتالیسم»، «سوسیالیسم» و «کمونیسم»...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

مفاهیم سازنده مسخ شده!

مفاهیم سازنده مسخ شده!

می‌دانیم «کار» يك جهاد بزرگ است؛ و اسلام بر این مساله حیاتی و بنیادی صحه گذاشته است. در اینجا یك سوال مهم پیش می‌آید که آیا این برنامه حرکت‌آفرین اسلامی با مفاهیمی همانند «زهد»، «توکل»، «پرهیز از آرزو‌های دراز» و «بی اعتنایی به دنیا» که در آیات و روایات دینی ما توصیه شده تضاد ندارد؟! آری جا دارد افرادی بگویند: ما وقتی آیات و روایات را مطالعه می‌کنیم از کوشش و کار و فعالیت دلسرد می‌شویم؛ مبادا در صف دنیاپرستان قرار گیریم! حقیقت این است که بروز اینگونه تضادها، همه به خاطر این است که متاسفانه یك فرهنگ جامع و مدون اسلامی که قابل استفاده عموم باشد و این مفاهیم را یك یك بررسی کند در دست نداریم...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

«کار» جهاد بزرگ اجتماعی

«کار» جهاد بزرگ اجتماعی

سخن از اولویت مسائل اقتصادی در اسلام بود؛ برای تکمیل این بحث به بررسی نظر اسلام در زمینه «اهمیت کار» می‌پردازیم. در احترام و تعظیم این مفهوم از دیدگاه اسلام همین بس که در حالات «سعد انصاری» می‌خوانیم: هنگامی که پیامبر(ص) از غزوه «تبوك» بازمی‌گشت سعد به استقبال ایشان شتافت و با دستان خشن و پینه بسته‌اش با پیامبر مصافحه کرد. پیامبر فرمود: چرا دستت چنین است؟ عرض کرد: با بیل و طناب کار می‌کنم و هزینه زندگی همسر و فرزندم را فراهم می‌سازم. در این موقع پیامبر کار عجیبی کرد که در تاريخ هيچ‌يك از مردان بزرگ جهان دیده نشده است؛ پیامبر دست او را بوسید و گفت: «این دستی است که هرگز آتش دوزخ به آن نخواهد رسید!».

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

خطوط اصلی مکتب اقتصادی اسلام

خطوط اصلی مکتب اقتصادی اسلام

آنها که وقتی سخن از «مكتب اقتصادی اسلام» به میان می‌آید با تعجب می‌گویند: مگر مذهب نیز مکتب اقتصادی دارد؟! مسلما الگوی مذهب را از مذاهبی همچون مسیحیت کنونی، گرفته‌اند که بر اثر تحريف‌ها و دگرگوني‌ها عملا مرده است، و تنها در مراسم تولد و ازدواج و مرگ و نیایش‌های مخدر روز یکشنبه، و گناه بخشی و حداکثر توصیه‌های بی‌رمق اخلاقی، خلاصه می‌شود. به هرحال على‌رغم اینگونه پندارها، اسلام نه تنها برای مسائل اقتصادی برنامه دارد، بلکه اولویت خاصی برای آن قائل شده است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

نقش «اقتصاد» در حیات و مرگ ملت‌ها

نقش «اقتصاد» در حیات و مرگ ملت‌ها

اهمیت «مسائل اقتصادی» تنها از این نظر نیست که تأمین آزادی و استقلال و حيات مادي امت‌ها بدون آن امکان ندارد؛ بلکه از این نظر نیز هست که پیوند نزدیکی با مسائل زیربنائی جامعه و حتی با مسائل «اخلاقی» دارد. آری نه فقط آنها که با دید یک بعدی‌شان اقتصاد را همه چیز و همه چیز را اقتصاد می‌‌بینند در اشتباه‌اند؛ آنها هم که نقش حساس مسائل اقتصادی را در سرنوشت ملت‌ها، در حیات و مرگشان، و در پیروزی و شکستشان نادیده می‌گیرند نیز سخت در اشتباه‌اند.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

مکتب اقتصادی اسلام و پرسش‌های فراوانی که امروز در پیرامون آن می‌کنند

مکتب اقتصادی اسلام و پرسش‌های فراوانی که امروز در پیرامون آن می‌کنند

همگی مسلمین امروز در این سخن اتفاق نظر دارند که: باید شناخت بهتر و عمیق‌تر از اسلام راستین، اسلامی که در بحرانی‌ترین لحظات به یاری مردم می‌شتابد، داشته باشند. و در این وسط چیزی که شاید همه درباره آن پرسش می‌کنند، «مکتب اقتصادی اسلام» است. آنها به راستی می‌خواهند بدانند که: آیا اسلام فقط می‌تواند نقش یک عامل کلی برای حرکت جامعه داشته باشد، و یا علاوه بر این، مسیر حرکت و برنامه و خطوطی را که به هدف نهائي منتهی می‌شود تعیین می‌کند؟ آنها می‌خواهند بدانند آیا بعد از آمادگی یك اجتماع برای پیاده کردن و طرح آزادی و عدالت، باید دست نیاز به مکتب‌‌های اقتصادی دنیای امروز دراز کرد، یا «خود كفایی» به نحو كامل در تعليمات و برنامه‌‌های اسلامی وجود دارد؟ و ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

ولادت حضرت زينب(س)؛ 5 جمادی الاولی، سال 5 هـ ق

ولادت حضرت زينب(س)؛ 5 جمادی الاولی، سال 5 هـ ق

بنابر مشهورترین اقوال، حضرت زینب(س) در پنجمین روز ماه جمادی الأول سال پنجم هـ ق در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اکرم(ص) هنگام تولد زینب(س) آن حضرت را به وصف «کرامت» ستود و به جده اش حضرت خدیجه(س) تشبیه کرد و از همگان خواست که حرمتش را پاس بدارند. برای آن حضرت القاب فراوانی نقل شده که مهم ترین شان عبارت اند از: عقیله بنی هاشم، عالمة غیر معلمة، نائبة الحسین، شریکة الحسین و «ام المصائب». زینب(س)، در وقار و شخصیت همچون خدیجه(س) در حیاء و عفّت، مانند مادرش فاطمه(س) در شیوایی و رسایی بیان، چون پدرش علی(ع) در حلم و صبر انقلابی همانند برادرش حسن(ع) و در شجاعت و قوّت قلب مانند برادرش حسین(ع) بود.

نویسنده: تهیه و تحقیق: معاونت پژوهش پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

وضعیت «علم اقتصاد» در حوزه‌های علمیه

وضعیت «علم اقتصاد» در حوزه‌های علمیه

به منظور آگاهی از وضعیت «علم اقتصاد‌» در حوزه‌های‌ علمیه‌، محضر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، رئیس شورای عالی حوزۀ علمیه قم را درک کردیم، و ضمن گفتگویی با‌ معظم‌له آراء و دیدگاه‌های ایشان را در خصوص مبادی علم اقتصاد و ارتباط آن با آراء‌ اقتصادی مطرح شده در متون‌ دینی‌ و امکان طرح و تدوین علم اقتصاد اسلامی از طریق اسـتخراج اصـول موضوعۀ جدید از متون دینی، و نیز حدود و نحوۀ آشنایی طلاب حوزه‌های علمیه با دانش اقتصاد و ضرورت ایجاد زمینۀ مناسب برای تحصیل این شاخه از معرفت درحوزه‌های علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

گستره اسلام در عرصه «اقتصاد»؟

گستره اسلام در عرصه «اقتصاد»؟

یکی از پرسش­‌های اساسی در طراحی نظام اجتماعی، جایگاه «دین» در عرصه نظام سازی است. اعتقاد یا عدم اعتقاد به حضور دین در این عرصه‌ها روش، مبانی، منابع نظریه‌پردازی و نظام‌سازی را متفاوت کرده، نظام­‌های اجتماعی متغیری را ارائه می‌­دهد؛ چنان که اعتقاد به میزان دخالت دین در مسائل اجتماعی پاسخ­‌های گوناگونی را به ارمغان می‌­آورد. در این شماره جایگاه دین اسلام در عرصه اقتصاد را به بحث گذاشته، دیدگاه استادان محترم حوزه، حضرات آیات سید محمد باقر صدر، ناصر مکارم شیرازی، سید کاظم حائری، محمد علی تسخیری، محمدعلی گرامی، محمدهادی معرفت و عبدالله جوادی آملی را جویا می‌­شویم.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

جنون شهرت!

جنون شهرت!

«کسروی» جنون شهرت داشت؛ ولی چون بضاعت علمی قابل توجهی نداشت و این سرمایه ناچیز علمی به هیچ وجه کافی برای اشباع حس شهرت طلبی بی‌حساب او نبود، راهی جز این ندید که دست به یک مبارزه خطرناک بزند. لذا با مبارزه با مقدسات مذهبی و مفاخر ملی و ادبی و ناسزاگویی و دشنام دادن و حملات صددرصد بی‌منطق و به آتش کشیدن کتب مذهبی و دیوان‌های شعرای نامی به این منظور خود نائل گشت و در میان عموم طبقات شهرت بسزائی پیدا نمود؛ اما چه شهرتی؟ یک شهرت شیطانی و رسوا و مسخره!

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

همواره در صراط مستقیم

همواره در صراط مستقیم

از گروه‌هایی که خط و مسیرشان عوض نشد و قبل و بعد از انقلاب، راهی که در آن بودندن را ادامه دادند، «مؤتلفه اسلامی» است و در رأس مؤتلفه هم مرحوم آقای عسگراولادی قرار داشت که یک امتیاز مهم برای کل مؤتلفه و شخص ایشان بود. بعد از انقلاب دیدیم چه حوادثی در سال‌های مختلف در انتخابات و غیر انتخابات به وجود آمد و باز هم افراد و گروه‌هایی ریزش کردند، ولی مؤتلفه همچنان در مسیر نظام اسلامی باقی ماند....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

آخرين بحث درباره «معراج»

آخرين بحث درباره «معراج»

متأسفانه جريان معراج پيامبر(ص) مانند بسيارى ديگر از جريان‌هاى صحيح تاريخى آميخته با خرافاتى شده است كه قيافه اصلى آن را در نظر كسانى كه مطالعات كافى در اين قسمت ندارند ناپسند نشان داده است؛ و هيچ بعيد نيست دست‌هاى ناپاكى براى دگرگون ساختن چهره حقيقى عقائد اسلامى، و غير علمى نشان دادن آنها، به اين موضوع كمك كرده باشد. از جمله اين خرافات، پاره‌اى مطالب است كه درباره «هدف معراج» گفته مى‌شود و چنين وانمود مى‌گردد كه: منظور نهائى از اين سفر شبانه و سير فضائى بار يافتن به دربار خداوند و مشاهده او بر بالاى كرسى مخصوصش بر فراز عرش بوده است!!!

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

معراج از نظر «علوم» (3)

معراج از نظر «علوم» (3)

يكى از دانشمندان غربى درباره «معراج» مى‌نويسد: «اگر بگوئيم محمد[ص] در حال بيدارى تنها با «روح» خود در آسمان‌ها پرواز كرد، بحث [و مشكل] فيزيكى پيش نمى‌آيد؛ اما اگر بگوئيم كه با جسم خاكى به آسمان‌ها پرواز نمود اين سوال مطرح مى‌شود كه آيا جسم مى‌تواند سرعت ثانيه‌اى 300 هزار كيلومتر را كه سرعت سير نور است، تحمل نمايد؟ علم فيزيك مى‌گويد: ماده قادر نيست كه سرعت نور را تحمل نمايد مگر اين كه خود مبدل به «نور» شود؛ ولى بعضى از تاريخ‌نويسان اسلامى مى‌گويند محمد[ص] توانست با همين جسم خاكى سريع‌تر از سرعت سير نور حركت كند و مسافرت خود را با سرعتى معادل سرعت عكس‌العمل «نيروى جاذبه» آغاز نمايد و به انجام برساند ....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

معراج از نظر «علوم» (2)

معراج از نظر «علوم» (2)

تاکنون در مورد مسئله پرگفتگوی «معراج» این مطالب را دانسته‌ایم: 1. قرآن و اخبار در این باره چه می‌‌گویند؟ 2. نظر دانشمندان اسلام (اعم از شیعه و سنی) در این مورد چیست؟ 3. موانع گوناگونی که از نظر علم امروز بر سر راه مسافرت‌های فضایی وجود دارد کدام است؟ در این مقاله آخرین قسمت‌های مربوط به این مسأله را مطالعه خواهید فرمود.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

معراج پیامبر(ص) از نظر «علوم»؟

معراج پیامبر(ص) از نظر «علوم»؟

در دو شماره گذشته بحث‌هاى لازمى درباره مسأله «معراج» از نظر قرآن مجيد و رواياتى كه از طرق شيعه و اهل تسنن نقل شده، و سؤالات فراوانى كه در اين زمينه مى‌شود، عنوان گرديد. اكنون با روشن شدن اين جهات بايد قسمت سوم اين مسأله را كه يكى از قسمت‌هاى حساس آن محسوب مى‌شود -يعنى «معراج از نظر علوم»- مورد بررسى قرار دهيم...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

وفات حضرت معصومه(س)؛ 10ربيع الثانی 201هـ ق

وفات حضرت معصومه(س)؛ 10ربيع الثانی 201هـ ق

نام، نسب و لقب حضرت معصومه(س) / مقام والاى علمى حضرت معصومه(س) / سفر حضرت معصومه(س) به قم / علت بیماری حضرت معصومه(س) / تاریخ وفات حضرت حضرت معصومه(س) / دفن حضرت معصومه(س) در قم / قم حرم اهل بیت(ع) و مدفن شفيعه شيعيان‏ / حضرت معصومه(س) ادامه دهنده راه حضرت زهرا(س)

نویسنده: تهیه و تحقیق: معاونت پژوهش پایگاه اینترنتی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

معراج پيامبر(ص) از نظر حديث و عقيده دانشمندان اسلام

معراج پيامبر(ص) از نظر حديث و عقيده دانشمندان اسلام

آنچه از مطالعه كتب مختلف تفسير و حديث و عقائد كه به وسيله دانشمندان اسلام تأليف شده استفاده مى‌شود اين است كه برخلاف آنچه بعضى تصور مى‌كنند، عقيده به معراج پيامبر اسلام(ص)، مخصوص دسته معينى از مسلمانان نيست؛ بلكه عموم مسلمين _ با تفاوت‌هایی _ در اين عقيده مشتركند. احاديث فراوانى از طريق شيعه و اهل تسنن در اين زمينه نقل شده و بسيارى از علماى اسلام «تواتر» يا «شهرت» اين احاديث را تصديق كرده اند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

بحثى درباره معراج پيامبر(ص)

بحثى درباره معراج پيامبر(ص)

كمتر كسى است كه سخنى درباره «معراج» پيامبر(ص) نشنيده باشد و درباره صحت اين قضيه و یا جزئيات آن از خود سوالاتى نكرده باشد. گاهى اين سوالات براى عدّه‌اى همچنان بدون جواب مى‌ماند و توضيحات كافى و قانع‌كننده‌اى براى آن نمى‌يابند. بعضى آن را جزو خرافات حساب مى‌كنند، و عدّه‌اى هم با سكوت آميخته با ترديد به آن مى‌نگردند. تصميم ما اين است در اين بحث به اين پرسش‌ها جواب‌هاى صريح و روشنى داده و سوال‌كنندگان را از هرگونه ترديد و شك بيرون آوريم ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

اسلام و بردگى

اسلام و بردگى

بشردوستان متمدن! به اسلام حمله مى‌كنند كه اگر اسلام آئين الهى است چرا بندگى و بردگى را تصويب كرده، و مالكيت بشر را بر بشر و بالنتيجه جنايات ناشى از آن را صحه گذارده است؟! در اين بين «كمونيست‌ها» كه دل سوخته‌ترى براى خلق رنجبر دارند! بيشتر روى اين موضوع فشار مى‌آورند؛ به خصوص اين كه مى‌بينند ممكن است از اين موضوع به عنوان يك حربه برّنده تبليغاتى، براى مشوش كردن اذهان جوانان مسلمان استفاده كرد، و از اين راه روح دينى و اسلامى را در آنان تضعيف كرد. براى روشن ساختن ارزش اين حملات و تشريح نظريّه اسلام درباره «برده‌ها» بايد موضوعات زير را مورد بررسى قرار دهيم ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

چه کار به صوفی‌ها دارید؟!

چه کار به صوفی‌ها دارید؟!

برخی می‌گویند: آقایان شما چکار به صوفی‌ها دارید؟ آخر یک مشت اهل الله، فقراء الی الله، از دنیا گذشته‌ها و سوته دلانی که دور هم جمع شده‌اند و برای تهذیب نفس و درک حقیقت مشغول مجاهدت و ریاضت‌های گوناگون هستند و مردم را به درستی و پاک دلی و صفا دعوت می‌کنند، چه گناهی دارند که شما با نیش قلم به جان آن‌ها افتاده‌اید؟ در جواب این عده باید بگوییم که ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

عرفان اسلامی و عرفان التقاطی

عرفان اسلامی و عرفان التقاطی

روح عرفان تلاش و کوششی است برای «معرفة الله» از طریق سیر دورن، و شهود باطنی، و جلوه‌های معنوی و روحانی با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقی. انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و کلام، راه دیگری به سوی معرفة الله بگشاید، و از طریقی نزدیک‌تر، و شاید مطمئن‌تر و آرامش‌بخش‌تر، به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیک‌تر شود؛ اما انسان برای پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نکرده است ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

تعداد صفحات : 21