پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
عالم پس از مرگ

عالم پس از مرگ

جوان تحصیل‌کرده‌ای می‌گفت: «من فکر می‌کنم از وجدان نیرومندی برخوردارم؛ و با داشتن یک وجدان نیرومند به اصول حق و عدالت پایبندم و به این ترتیب نیازی به مذهب و تعلیمات مذهبی در خود نمی بینم؛ زیرا آنچه را مذهب در پرتو ایمان به خدا و ترس از کیفر و مجازات جهان دیگر به انسان می‌بخشد من در پرتو وجدان بیدار دارم. آیا با این حال فکر نمی‌کنید که ضرورت مذهب برای کسانی باشد که در سطوح پائین‌تری قرار دارند و بدون یک ایمان نیرومند مذهبی اصلاح نمی شوند، و گوشت و پوست یکدیگر را می‌خورند؟! تازه ایمان مذهبی نیز با تمام قدرتش گاهی نمی‌تواند آنها را اصلاح کند، بلکه با کلاه‌بازی‌های شرعی از همان قوانین در مسیر غلط‌کاری‌هایشان، بهره‌برداری می‌کنند»! ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفه «خمس» و ابعاد آن

فلسفه «خمس» و ابعاد آن

جوامع صنعتی منابع‌ درآمد‌ فراوانی دارند که در مباحث «زکات» قابل پیش‌بینی نیست؛ و از سوی دیگر درآمد هنگفتی از این رهگذر به دست می‌آید که باید مشمول مالیاتهای عادلانه‌ای گردد. و به حکم اینکه بهره‌گیری‌ تاسیسات صنعتی از خدمات اجتماعی و بودجهء دولتها بیشتر از استفاده منافع کشاورزی و دامداری است طبعا باید مالیات سنگین‌تری بپردازند که در اسلام به آن «خمس» گفته می‌شود.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تحلیلی بر مصارف هشت‌گانه «زکات»

تحلیلی بر مصارف هشت‌گانه «زکات»

تمام کسانی که با‌ کتاب و سنت اسلامی آشنا‌ هستند‌، می‌دانند «زکات» که یک نوع مالیات بر تولید کشاورزی و دامی و سرمایه‌های راکد است، هشت مصرف دارد؛ که در آیه 60 سوره «توبه» آمده است؛ اما کمتر روی ویژگی‌ها‌ و ظرافتی‌ که در این تقسیم بندی به کار رفته و هدفی که در هر یک از آنها تعقیب شده، دقت می‌کنند. اکنون با هم به بحث در این موضوع می‌نشینیم تا‌ اسرار‌ این سهم‌بندی حساب شده را تا آنجا که در توان داریم بازیابیم...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ویژگی‌های زکات اسلامی؟

ویژگی‌های زکات اسلامی؟

اگر‌ به راستی فرهنگ اسلامی بر جامعه ما حاکم گردد، و همانگونه که بسیاری از مستحبات را‌ همچون واجبات، و حتی گاهی مهمتر از آن می‌شماریم و به آن عمل می‌کنیم، برنامه‌ اسلام را در زمینه‌ زکات‌ واجب و مستحب به کار ببندیم، خواهیم دید که این مالیات اسلامی که برای کم کردن فاصله طبقاتی و حفظ پشتوانه بیت المال تشریع شده تا چه حد گسترده و کار‌ ساز است.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

نخستین مالیات اسلامی

نخستین مالیات اسلامی

نقش مؤثر «زکات» در تطهیر نفوس و پرورش جامعه و شکوفائی اقتصاد و آرامش‌ و امنیت و حفظ اموال مشروع‌ و پاکسازی‌ اجتماع از آلودگی‌ها کاملا واضح و مبرهن است؛ با اینکه دنیای امروز دنیای صنعت و تکنولوژی است در عین حال تولیدات کشاورزی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، و از یک نظر مهمترین بخش تولیدی به شمار می‌رود، بلکه‌ بسیاری از صنایع را به خدمت خود دعوت کرده است. باید هم چنین باشد؛ چراکه مهمترین رکن زندگی مادی، یعنی مواد‌ غذائی‌، از این راه تامین می‌ گردد. به علاوه مواد اولیه بسیاری از صنایع از طریق کشاورزی به دست می ‌آید‌، و با‌ متوقف شدن بخش کشاورزی بخش عظیمی از صنایع از کار می ‌افتد. و نیز به همین دلیل یکی از مهمترین مالیات های اسلامی یعنی «زکات» عمدتا به تولیدات کشاورزی و دامی‌ تعلق‌ می ‌گیرد‌.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

منابع درآمد دولت در حکومت اسلامی

منابع درآمد دولت در حکومت اسلامی

بدون شک «دولت» در هر جامعه‌ای از پرخرج‌ترین دستگاه‌هاست؛ نه تنها برای امور دفاعی و امور امنیتی و دستگاه عریض و طويل قضائی و مانند آن، بلکه برای امور ارشادی و فرهنگی و تعلیم و تربیت نیاز مالی بیشتر و گسترده تری دارد؛ از سوی دیگر، گذشت زمان و پیچیدگی جوامع بشری و پیشرفت تمدن و صنعت، و همچنین توسعه عوامل فساد و تباهی و تضادها و درگیری‌ها در سطح بین المللی، هزینه دولتها را روز به روز بیشتر می‌کند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 «تلقی رکبان» و حذف واسطه‌ها

«تلقی رکبان» و حذف واسطه‌ها

در فقه اسلامی از «تلقّی رکبان‌» نهی شده است. جریان از این قرار است که بعضی از فرصت طلبان سودپرست همین که بو می‌بردند قافله‌ای با اجناس مورد نظرشان به‌ سوی‌ شهر‌ می‌آید به استقبال او می‌شتافتند و با چرب‌زبانی‌ و حقه‌بازی جنس را با قیمت مناسب در همان بیرون دروازه می‌خریدند و به شهر می‌آوردند و با سود کلان به فروش می‌رساندند. اسلام‌ آمد و این عمل را نهی کرد و دستور داد اصولا کسی به استقبال کاروان‌ها نشتابد و بگذارند وارد شهر و بازار‌ شوند‌، و جنس‌ خود را (بدون واسطه و دلال‌بازی) عرضه کنند و آزادانه خرید و فروش نمایند.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

طرز قیمت‌گذاری اموال محتکرین و موارد احتکار

طرز قیمت‌گذاری اموال محتکرین و موارد احتکار

«احتکار» در حقیقت به منظور ایجاد «تورم مصنوعی‌» است. محتکر با استفاده از عوامل روانی و تشدید نیازهای مصرفی بر میزان تقاضاها‌ می‌افزاید، و تعادل عرضه و تقاضا‌ را‌ به سود خود و به زیان مصرف‌کنندگان برهم می‌زند و اجناس فراوانی را در انبار نگه می دارد تا گران‌تر از‌ قیمت عادی، و حتی گاه به چندین برابر بفروشد، و خون مردم را در شیشه کند. این ساده‌ترین راه ایجاد تورم مصنوعی است که از قدیم شناخته شده است. ولی امروز با پیشرفت آگاهی‌ بشر‌ در زمینه مسائل اقتصادی و دست‌یافتن به فوت و فن‌های شیطانی، طرق فراوان دیگری برای ایجاد تورم کاذب کشف شده است ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیا «احتکار» گناه کبیره است؟

آیا «احتکار» گناه کبیره است؟

یکی از فقهای محترم بر نویسنده خرده می‌گرفت و می‌فرمود: شما چگونه «احتکار» را یکی از گناهان کبیره شمرده اید؟! با اینکه میان فقهای ما در این زمینه اختلاف نظر است؛ جمعی آن را مکروه و گروهی آن را حرام می‌دانند و شاید ادله قانع کننده‌ای بر تحریم آن نباشد. نکند تو هم تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گرفته باشی؟! عرض کردم آنچه گفتم استنباط من از ادله است و انشاءالله تحت تأثیر جوسازی نبوده و نخواهم بود...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفۀ تحریم «احتکار»؟

فلسفۀ تحریم «احتکار»؟

بعضی از مسائل نیاز به ذكر فلسفه ندارد، و همه مردم اعم از بی‌سواد و باسواد فلسفه آن را می‌دانند. مثلا لازم نیست درباره فلسفه تحریم دزدی و دروغ و تقلب و کم فروشی به بحث بنشینیم. ولی با این حال گاهی در همین مسائل نکته‌های باریکی است که اگر تجزيه و تحلیل کنیم عمق مساله روشن‌تر می‌شود، و از جمله همین مساله «احتکار» است که جامعه ما تلخی آن را چشیده و پیامدهای شوم آن را لمس کرده است، ولی با تحلیل فلسفه تحریم آن به مطالب جدیدی در این زمینه دست خواهیم یافت...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«احتکار» بلای بزرگ اقتصاد عصر ما

«احتکار» بلای بزرگ اقتصاد عصر ما

امروز که تصمیم داریم به خواست خدا روی پای خود بایستیم، و مشکلات ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی را حل کنیم، درد «احتکار» را با تمام وجود احساس می‌کنیم و می‌فهمیم هنگامی که گروهی از خدا بی‌خبر ضروری ترین کالاهای زندگی مردم را احتکار می‌کنند چه بلائی بر سر طبقه مستضعف می‌آید. في المثل «پنیر» غذائی است که معمولا آن‌را بر سر سفره قشرهای محروم می‌توان یافت، اما افراد سودپرستی پیدا می‌شوند که ده‌ها یا صدها هزار حلب آن را برای ثروت اندوزی و مکیدن خون مردم در انبارها پنهان می کنند، و خانواده‌های مستضعف را حتی از یک لقمه نان و پنیر محروم می‌سازند، و از آن بالاتر احتکار داروها و مواد دیگر که با جان مردم یا روند انقلاب و تقویت پشت جبهه‌های جنگ ارتباط دارد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

طُرُق تعدیل ثروت در اسلام و اجرای عدالت اقتصادی

طُرُق تعدیل ثروت در اسلام و اجرای عدالت اقتصادی

بدون شک تا «عدالت اقتصادی» در جامعه برقرار نشود «عدالت اجتماعی» مفهومی نخواهد داشت. آری تا اکثریت مردم یک جامعه در فقر و تنگدستی به سر می‌برند و اقلیتی‌ صاحب همه‌چیز هستند جامعه‌ روی‌ آرامش به خود نخواهد گرفت...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

دو مکتب متضاد با یک نوع عملکرد!

دو مکتب متضاد با یک نوع عملکرد!

سیستم‌های «سرمایه داری» و «سوسیالیسم» با اینکه ظاهرا در دو قطب متضاد با هم قرار گرفته‌اند و هرکدام یک بخش از عالم را به خود مشغول داشته اند، لکن قدر مشترک‌هائی دارند که هماهنگی و همسانی آنها را در سطح وسیعی -ماوراء سطح تضاد ظاهری آنها- نشان می‌دهد. این قدرمشترك‌ها عبارت اند از ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

این کلاه‌های شرعی برای سر همه‌کس گشاد است!

این کلاه‌های شرعی برای سر همه‌کس گشاد است!

می‌دانیم اسلام‌‌ «رباخواری» را جنگ با خدا‌ معرفی و یک‌ درهم از ربا را معادل چندین‌‌ زنا‌ دانسته است؛ حال چطور ممکن است این جنگ با یک قوطی کبریت، صلح‌ با خدا و با‌ یک سیر نبات‌ معادل ازدواج با‌ حلال و همسر گردد؟! لذا می‌بینیم که توده‌ مردم آزاده و حق‌ طلب‌ هرگز زیر بار این‌ گونه‌ کلاه‌ شرعی‌ها‌ نمی‌روند و هر چقدر بخواهیم‌ آنها را قانع‌ کنیم‌ قانع‌ نمی‌شوند و می‌گویند این چیزی جز رباخواری نیست و بقیه صحنه‌سازی بی‌ ارزش است‌! این‌ وجدان عمومی «عقلا» و «اهل‌ عرف» خود‌ دلیل‌ روشنی است‌ بر‌ اینکه‌ این‌ عناوین نمی‌تواند جدی‌ باشد و مشمول‌ عمومات احکام و آیات قرآن در زمینه‌ معاملات گردد. این وجدان عمومی نشان می‌دهد که این طرق فرار از ربا در‌ واقع‌ کلاه‌ گذاری‌ بر سر خویشتن است نه بر‌ سر‌ مسائل‌ شرعی‌ که‌‌ این‌ کلاه از سر آنها گشاد است!

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فرار از «ربا» با کلاه شرعی!

فرار از «ربا» با کلاه شرعی!

گروهی هستند که طبق ضرب المثل معروف، هم «خدا» را می‌خواهند و هم «خرما» را! یعنی هم می خواهند ربا را به «اضعاف مضاعف» بخورند، و هم به گمان خود از دستور شرع مقدس تخطی نکرده باشند، هر چند از حکم الهی فقط به پوسته بی‌محتوائی قناعت کنند؛ لذا بر سر خود کلاه شرعی می‌گذارند و به حیله‌های فرار از ربا متوسل می‌شوند ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رباخواری» ام‌المفاسد اجتماعی

«رباخواری» ام‌المفاسد اجتماعی

می گویند: مرد رباخواری از نردبان فروافتاد و در‌ دم‌ جان داد! شب او را به خواب دیدند و از او پرسیدند آیا‌ فرشتگان‌ قبض‌ روح‌ را دیدی؟ گفت: نه. آیا سوال «نکیر و منکر» را در شب اول قبر داشتی؟ گفت نه. گفتند: این‌ مراحلی‌ را‌ که در برزخ می‌گویند وجود دارد طی کردی؟ گفت: نه. گفتند: پس چه دیدی؟ گفت: هیچ‌ ... از‌ بالای نردبان صاف افتادم وسط جهنم! ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«ربا» عامل مهم ورشکستگی‌ها

«ربا» عامل مهم ورشکستگی‌ها

یکی از آثار زیان‌بار «رباخواری» آن است که مؤسسات اقتصادی و افراد را به ور‌شکستگی می‌کشاند؛ زیرا قدرت‌ کاذب‌ فعالیت اقتصادی در افراد تولید می‌کند، و همان قدرت کاذب یکی از عوامل ورشکستگی است. مثلا: شخصی را فرض کنید که تمام سرمایه‌اش پانصد هزار تومان است ولی پنج برابر این مبلغ وام می‌گیرد! بانک‌های رباخوار نیز که تنها به فکر سود خویش‌اند با گرفتن وثیقه کافی مبلغ مورد نظر او را‌ در‌ اختیارش می‌گذارند. حال اگر این وام در روند تولید، تنها مواجه با زیان بیست درصدی بشود، معادل خواهد بود با تمام سرمایه اصلی این شخص! یعنی تمام سرمایه را باید‌ بدهد‌ و از زیر بار دین بیرون بیاید...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«ربا» و بحران‌های اقتصادی

«ربا» و بحران‌های اقتصادی

«اقتصاد» در هر جامعه‌ای مانند خون‌ است در بدن. یک‌ اقتصاد‌ سالم همانند خون سالم است، و یک اقتصاد ناسالم همانند خون کثیف و آلوده، که تمام بدن را آلوده‌ می‌کند. همانگونه که نوسانات سلامت‌ و بیماری ما، در خونمان منعکس می‌شود، و از طریق میزان فشارخون و ترکیبات‌ مختلف آن قابل تشخیص است، همچنین‌ نوسانات سلامت و بیماری یک جامعه با بررسی‌ وضع‌ اقتصادی آن جامعه از جهات‌ زیادی قابل پیش‌بینی است! و اهمیت مسأله تحریم «ربا» درست از همین رهگذر است؛ چرا که ربا در حقیقت جامعه‌ را به سرطان اقتصادی که بی‌شباهت به‌‌ سرطان‌ خون نیست مبتلا می‌سازد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تضاد «ربا» با پیوندهای عاطفی!

تضاد «ربا» با پیوندهای عاطفی!

شکی نیست که رباخواری پیوندهای عاطفی را در جامعه قطع می‌کند و اصول اخلاق را می‌کشد، و به آتش اختلاف و عداوت و دشمنی دامن می‌زند. به عكس قرض الحسنه که انگیزه‌ای جز کمک انسانی ندارد و همیشه از حس انسان‌دوستی سرچشمه می‌گیرد و پیوندهای عاطفی را تقویت کرده عقده‌ها را می‌گشاید و قلب‌ها را به هم نزدیک می‌کند، و به دشمنی‌ها و کینه توزی‌ها پایان می‌دهد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رباخواری» دشمن بزرگ ارزش‌های اخلاقی

«رباخواری» دشمن بزرگ ارزش‌های اخلاقی

اگر «رباخواری» برچیده شود مسلما در روابط اقتصادی، «قرض الحسنه» جایگزین آن خواهد شد؛ همان قرض الحسنه ای که پیوند‌های دوستی را محکم‌تر و فاصله‌ها را کمتر می‌سازد و روح برادری و ایثار و فداکاری و گذشت را زنده می‌نماید. درست برعكس رباخواری که دشمنی می‌آفریند، کینه‌ها را در سینه‌ها راسخ می‌کند، و بذر نفاق و تفرقه را در جامعه می‌پاشد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«ربا» گنج بی‌رنج و درد بی‌درمان!

«ربا» گنج بی‌رنج و درد بی‌درمان!

اگر در اسلام «رباخواری» با آن همه شدت و به عنوان منفورترین کارها و «شرالمکاسب» تحریم شده دلایل بسیاری دارد که یک دلیل آن «گنج بی‌رنج‌» بودن آن است. می‌دانیم خمیرمایه اصلی همه درآمدهای سالم در اسلام‌ «کار‌» است‌، کار در شکل تولیدی، در شکل فکری، در شکل خدمات، و در هر شکل سازنده و مفید و ثمربخش دیگر؛ و هر درآمدی که به کار منتهی نشود درآمد غیرسالمی است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفه‌های هشت‌گانه تحریم «ربا»

فلسفه‌های هشت‌گانه تحریم «ربا»

از تاریخ عمومی «ویل دورانت» برمی آید که رباخواری در میان ایرانیان قدیم رائج‌ نبوده ولی بازپس‌دادن‌ وام‌ را‌ واجب و مقدس‌ می‌شمردند. هندیان نیز طبق تواریخ موجود، پول‌ خود‌ را به ربا نمی‌دادند. از ضرب المثل معروف چینی دزدان‌ عمده صرافی می‌کنند نیز استفاده‌ می‌شود که رباخواری‌ در‌ چین‌ کهن نیز عملی‌ مذموم بوده است. این هماهنگی اقوام و ادیان در این‌ مساله‌‌ عجیب نیست؛ چرا که رباخواری در حقیقت‌ یک نوع سرقت بی شرمانه در لباس «معامله» و حتی گاهی در لباس «کمک» است! و چه‌ کسی پیدا می‌شود که‌ با تمام‌ وجود‌ و عواطفش‌ از چنین سرقتی متنفر و بیزار نباشد؟!

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

«رباخواری» جنگ با خدا و عامل بزرگ دوقطبی شدن جامعه

«رباخواری» جنگ با خدا و عامل بزرگ دوقطبی شدن جامعه

سخن از طرق کنترل غول ثروت در جامعه‌ انسانی از‌ دیدگاه اسلام بود؛ و از نخستین‌ گام یعنی مبارزه با «رباخواری» شروع‌ کردیم. همان‌ ربا و بهره پول که‌ مانند‌ موریانه‌ ریشه اقتصاد سالم را می‌خورد و نابود می‌کند و بجای آن یک اقتصاد نامتعادل و توأم با استثمار و ظلم و فساد به وجود می‌آورد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

طرق کنترل ثروت در اسلام

طرق کنترل ثروت در اسلام

امروز این مسأله حتی برای‌ کودکان دبستانی نیز مسلم‌ شده‌ که اگر غول ثروت در جوامع انسانی آزاد باشد و تحت هیچگونه ضابطه و کنترلی درنیاید، همه‌چیز را در کام خود فرو می‌برد، حتی خود ثروت را! چگونه می‌توان انتظار امنیت و آرامش در‌ جامعه‌ای داشت که اقلیتی از شدت سیری بیمارند و از فزونی ثروت گیج؛ و اکثریتی از گرسنگی و فقر رنج می‌برند. این همان «القاء در تهلکه»ای است که قرآن از آن خبر داده‌ که‌ به دنبال ترک «انفاق» تحقق می‌یابد، و در این زمینه در منابع اسلامی سخن بسیار است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

ابعاد فعالیت‌های غیرمجاز اقتصادی در اسلام

ابعاد فعالیت‌های غیرمجاز اقتصادی در اسلام

می‌دانیم در مکتب اقتصادی اسلام‌ مسائل‌ انسانی و اخلاقی از‌ مسائل‌‌ اقتصادی جدا نیست؛ به خلاف مکتب‌های اقتصادی‌ شرق و غرب که همه آنها اقتصاد را به صورت‌ یک امر اصیل می‌نگرند و دیوار بلندی میان‌ آن و مسائل انسانی و معنوی می‌کشند. نگاهی به چگونگی فعالیت‌های‌ «مجاز‌» و «غیر مجاز» اقتصادی در اسلام‌ روشنگر این واقعیت و نیز بیانگر محدودیت‌های فراوانی است که اسلام در این زمینه‌ قائل شده و اثر مستقیم بر جلوگیری از تراکم و تمرکز‌ ثروت‌ دارد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

آیا «مالکیت فردی» در اسلام حدودی دارد؟

آیا «مالکیت فردی» در اسلام حدودی دارد؟

برخی فکر می‌کنند اگر «مالکیت فردی» آزاد گذارده شود و از نظر کمیت مقداری برای آن تعیین نشود مهار کردن آن ممکن نیست! و سر از زندگی‌های افسانه‌ای درمی‌آورد که با هیچ منطق و مذهب و قانونی سازگار نیست. ولی با توجه به اینکه به‌دست آوردن مالکیت فردی در اسلام چند شرط اساسی دارد، روشن می‌شود که اصولا چنین مالکیت‌هایی در اسلام غیرمتصور است بلکه در اسلام یک نوع «کنترل خودبه‌خود» در نحوه مالکیت و ابعاد آن وجود دارد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

«احیای کشاورزی» مهم‌ترین وظیفه دولت و ملت مسلمان ماست

«احیای کشاورزی» مهم‌ترین وظیفه دولت و ملت مسلمان ماست

می‌دانیم «کشاورزی» در رژیم گذشته به نابودی کشانده شد؛ و این نه فقط به خاطر سوء مدیریت، بلکه به خاطر نقشه‌های حساب شده‌ای بود که می‌خواست ما از هر نظر مصرف‌کننده باشیم. تا آنجا که مملکتی که آمادگی فراوان برای تولید انواع فراورده‌های کشاورزی را داشت، تنها می‌توانست خوراک یک ماه خود را تهیه کند و برای بقیه سال باید دست نیاز به سوی بیگانه دراز می‌کرد! ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

اسلام و نقش «ابزار تولید»

اسلام و نقش «ابزار تولید»

چهار نوع سرمایه‌گذاری تولیدی در اسلام وجود دارد که از نظر سنت پیامبر(ص) و فقه اسلامی مسلم است و هیچگونه ربطی با نظام سرمایه‌داری و کاپیتالیسم هم ندارد؛ و آن عبارت است از: «مضاربه»، «مزارعه»، «مساقات» و «اجاره». حال اگر ما بخواهیم حق «ابزار کار» را به کلی انکار کنیم و یا محدود به مقدار «استهلاک» بدانیم باید این چهار باب را از فقه اسلامی به کلی حذف کنیم! و این کاری است که هیچ محقق اسلامی نمی‌تواند زیر بار آن برود. پس چه بهتر که به جای مرعوب شدن در برابر مکتب‌های سوسیالیستی و انکار مسلمات فقه اسلامی، اصالت و استقلال فکری خود را حفظ کنیم، و به بحث و تحقیق بیشتر بپردازیم تا روشن شود که: اسلام مکتبی ویژه خود دارد که نه راه کمونیسم را می‌پیماید و نه سرمایه‌داری را و در عین حال چرخ‌های تولید را به طور موثری به کار می‌اندازد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی‌‌‌‌ مکارم شیرازی

تعداد صفحات : 21