پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عدم لزوم اجازه گرفتن از نامزد در دوران نامزدی [نامزدی]

پرسش : آیا در دوران نامزدی که عقد با اذن پدر خوانده نشده است، اجازه ی نامزد برای انجام کارها لازم می باشد؟
پاسخ : در این دوران اجازه گرفتن زن لازم نمی باشد.

حکم هدایای قبل از عقد [نامزدی]

پرسش : شیرینى دختر و پسرى را مى خورند، پسر و بزرگان او هدایایى را براى عروس و خانواده اش مى برند، در صورتى که نامزدى به هم بخورد و یا یکى از پسر و دختر بمیرند، حکم این هدایا چیست؟
پاسخ : چنانچه طرفین رضایت به تصرف داشته باشند اشکالی ندارد ولی در صورتی که طرفین مطالبه هدیه نمایند آنچه مصرف نشده است را باید برگردانند زیرا مرسوم این است که هدایا را مشروط به انجام عقدو عروسی مى دانند مگر هدایاى جزئى از قبیل موادّ خوراکى , و آنچه که مصرف شده است، که این دو از این حکم خارج هستند.

ارتباط در دوران نامزدی [نامزدی]

پرسش : با توجّه به این که قرار نامزدى تا قبل از وقوع عقد طبق قانون مدنى موجب علقه زوجیت نمى باشد، لطفاً بفرمایید: رفتن دو نامزد پسر و دختر باکره، یا دو نامزد مرد و زن بیوه به تنهایى به خیابان یا خارج از شهر و یا به شهر بمنظور تفریح و گردش جایز است؟
پاسخ : اگر صیغه محرمیّت (درمورد دختر باکره با اذن پدر دختر) جاری نشده تنها در حدّ صحبت کردن در مورد ازدواج مجازید؛ آن هم با هماهنگی خانواده.

حکم تفاوت سنی دختر و پسر در امر ازدواج [خواستگاری]

پرسش : ازنظر دین اسلام اختلاف سن ازدواج چقدر باید باشد؟
پاسخ : اختلاف سن در ازدواج حدّ معینی ندارد ولی بهتر این است که فاصله زیادی نباشد تا پیوند آنها دوام بیشتری داشته باشد.

حکم استخاره برای ازدواج [خواستگاری]

پرسش : آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟
پاسخ : آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟

حکم خواستگاری دختران از پسران [خواستگاری]

پرسش : آیا دختران مى‌توانند به خواستگارى پسران بروند؟
پاسخ : در شرایط فعلی عدم خواستگاری رفتن آنها با روحيّات آنها سازگارتر و به حيا نزديكتر است؛ ولى اگر عرف جامعه بر اين شود كه دختران به خواستگارى پسران بروند شرعاً مانعى ندارد.

حکم بستن نخ به اماکن متبرکه [خرافات]

پرسش : بستن نخ به ضریح معصومین(علیهم السلام) و درهای حرم و مساجد چه حکمی دارد؟
پاسخ : این کار از خرافات است از آن بپرهیزید.

حکم تجمّع در پشت درب مساجد در شب اوّل ربیع الاوّل [خرافات]

پرسش : چند سالى است حرکتى در برخى مساجد رواج یافته، که به نظر مى رسد ترویج نوعى خرافه باشد. ماجرا بدین قرار است که در شب اوّل ماه ربیع الاوّل، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، افرادى (که غالباً خانمها هستند) با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد تجمّع نموده، و با کوبیدن درب مساجد به صورت آهسته، و خواندن اذکارى، توسّل جسته و حاجات خود را طلب مى نمایند. و این حال تضرّع در هنگام اذان صبح به اوج خود مى رسد. کسانى که به این شیوه عمل مى کنند، آن را مستند به شنیده هاى خود از بعضى خانمهاى جلسه اى، و هدف از آن را رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّى دل حضرت زهرا(علیها السلام)مى دانند. لطفاً بفرمایید: 1ـ آیا اساساً چنین عملى مستند روایى دارد؟ 2ـ آیا چنین عملى (که در حال گسترش مى باشد) مى تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّى دیگران قرار گیرد؟ 3ـ در صورتى که عمل فوق از جمله خرافات، و یا خدایى نکرده نوعى بدعت باشد، وظیفه ائمّه جماعات و متدیّنین در این خصوص چیست؟
پاسخ : با توجّه به این که این عمل در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعى جایز نیست، و سزاوار است ائمّه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسّلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد شده است، و گرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند، و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.

ایام محسنیه [ محسنیه]

پرسش : نظر حضرت عالى در مورد برگزارى مراسم ایّام محسنیّه به صورت عمومى در سطح شهر چیست؟
پاسخ : توسّل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبى است ولى بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود.

صلوات با صدای بلند در حرم [احکام زیارت]

پرسش : هرگاه صلوات فرستادن در اماكن مذهبى و زيارتگاه ها موجب قطع ارتباط روحانى زائرين با خدا گردد آيا اين كار جايز است؟ كار خانمهايى كه در حرم اهلبيت : صلوات مىفرستند و صداى آنها را نامحرم مىشنود، چه حكمى دارد؟
پاسخ : بهتر ترك صلوات با صداى بلند در چنين اماكنى در فرض سؤال است.

حضور افراد بیمار در راهپیمایی اربعین [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : حضور افراد بیمار در مراسم راهپیمایی اربعین و اصرارشان بر پیاده روی علی رغم منع پزشک و اطرافیان که موجب بروز بیماری سخت یا تشدید بیماری آنان خواهد شد چه حکمی دارد؟
پاسخ : سفر آنها خالی از اشکال نیست و چنانچه نیت آنها زیارت اربعین بوده و بواسطه بیماری نتوانند بروند قواب زیارت برای آنها نوشته می شود.

لزوم رعایت مسائل بهداشتی در مراسم پیاده روی اربعین

پرسش : آیا افراد حاضر در مراسم پیاده روی به بهانه امر پیاده روی می توانند مسائل بهداشتی را نادیده بگیرند؟
پاسخ : باید تا آنجا که می توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

زیارت با پای پیاده [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : هر ساله تعداد كثيرى از جوانان متعهّد به صورت پياده جهت زيارت حرم مطهر حضرت على بن موسى الرضا 7 به مشهد مقدس مشرّف مىشوند. با توجّه به اين امر، لطفاً به سؤالات زير پاسخ دهيد : الف) زيارت به صورت پياده روى چه حكمى دارد؟ ب) با توجه به وجود وسايل مسافرتى متعدّد، آيا تشرّف به اين شيوه اتلاف وقت محسوب نمىشود؟ ج) آنچه بايد در طول سفر مورد نظر زائران باشد چه مواردى است؟
پاسخ : هرگاه اين كار به صورت وسيع و گسترده انجام شود قطعاً مطلوب نيست و اتلاف وقت است. ولى اگر بصورت محدود و به اصطلاح امروز سمبليك، و براى اظهار عظمت آن امام بزرگوار انجام گردد امر مطلوبيست، هم عقلاً و هم از نظر شرع، زيرا آثار خاصّى دارد. و سزاوار است عزيزانى كه اين كار را انجام مىدهند برنامهريزى كنند كه اوقات آنها تلف نگردد.

محل حائر حسینی [احکام زیارت]

پرسش : ملاک حد حائر حسینی چیست؟
پاسخ : فقط رواقها و زیر گنبد را شامل می شود.

زیارت نیابتی با قرعه کشی [احکام زیارت]

پرسش : تعدادى از بسيجيان مبلغ 1000 تومان به نيّت هديه و كمك به حوزه مقاومت بسيج تحت عنوان «شركت در سفر زيارتى مدينه منوّره» اهدا مىكنند. سپس از بين افراد شركت كننده شخصى به صورت قرعه كشى انتخاب و به نيابت از سايرين به زيارت خانه خدا مشرّف مىشود. آيا اين كار و نظائر آن اشكال دارد؟
پاسخ : هرگاه شخصى كه قرعه به نام او اصابت مىكند موظّف باشد به نيابت از تمام صاحبان پول به اين سفر برود اشكالى ندارد.

پیاده روی نمادین اربعین در سایر شهرها و بلاد [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا پیاده روی به حرم دیگر ائمه معصومین علیهم السلام یا امامزادگان در روز اربعین به صورت نمادین مشروع وجایز است؟
پاسخ : روايت خاصي نداريم ولي به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد مخصوصا اگر موجب تعظيم شعائر شود.

پیاده روی برای رفتن به کربلا [پیاده روی برای زیارت]

پرسش : آیا پیاده رفتن به کربلا استحباب خاصی دارد؟
پاسخ : با توجه به اینکه تعظیم شعائر اسلامی محسوب می شود رجحان و استحباب دارد.

رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی [احکام زیارت]

پرسش : باتوجه به اینکه اگر خوف جانی و مالی در سفری داشته باشیم سفر حرام است.آیا اگر سفر برای زیارت امام حسین علیه السلام خوف جانی و مالی داشته باشد آیا زیارت حرام میشود؟
پاسخ : در عصر ما باید از آن صرف نظر کرد.

پرهیز از خرافات در عزاداری [خرافات در عزاداری]

پرسش : در شرایطى که دشمنان اسلام سعى در منزوى کردن مسلمانان دارند و با حیله هایى مى خواهند اسلام را خرافى و مسلمانان را بى منطق معرّفى کنند، انجام برخى اعمال که در متن دین وجود نداشته و در بعضى مناطق، عدّه اى در تظاهر به اسلام و تعظیم شعائر، مرتکب آن مى شوند که احیاناً موجبات وهن شیعه و عزادارى را فراهم آورده است، چه حکمى دارد؟
پاسخ : لازم است در این شرایط و اوضاع، پیروان اهل بیت(علیهم السلام)و عاشقان مکتب حسینى از هر کارى که موجب وهن این مراسم مى شود بپرهیزند و به جاى آن به سراغ مراسمى بروند که عظمت اهداف حسینى را بیش از پیش آشکار مى سازد و اگر جمعى از بزرگان فقهاى پیشین(رحمه الله) در عصر و زمان خود، بعضى از این کارها را به دلایلى اجازه فرموده اند، هرگاه در عصر و زمان ما بودند مسلّماً نظر دیگرى داشتند. خداوند همه ما را از پیروان مکتب آن بزرگوار و جان نثاران او قرار دهد.

شیوه های نادرست عزاداری [خرافات در عزاداری]

پرسش : در محلّ ما سنّتى است که مردم به آن اعتقاد راسخ دارند، مسأله بدین صورت است که: روز تاسوعا و عاشورا عَلَمى که در تمام مناطق مرسوم است در دست افراد خاصّى مى دهند که آن فرد با حرکت هاى مخصوص و حتى گاه با حملهور شدن به زنان و مردان و ترساندن بچّه ها، به تعبیر مردم عَلَم را جوش مى آورند و آن را نسبت به امام حسین(علیه السلام)مى دهند، مردم دور آن جمع مى شوند و مى گویند عَلَم، فرد را دنبال خود مى برد. وقتى عَلَم بعضى از افراد را زخمى مى کند به معناى آن است که آن فرد، انسان بدى است و با دیده تردید به عَلَم نگاه کرده است. متأسّفانه عَلَم در دست افراد معلوم الحالى جوش مى آید و گاه افراد متدیّن و وجیه را زخمى مى کند. نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ : عزادارى حضرت خامس آل عبا(علیه السلام) از موجبات مهمّ تقویت دین است، ولى نباید آن را به این گونه کارهاى نادرست آلوده کرد که موجب اذیت و آزار عزادارن و هتک حرمت افراد آبرومند شود.

اعتقاد به تقدس درختان [خرافات در عزاداری]

پرسش : در بعضى از نقاط کشور، درخت هایى از قبیل درخت گز و انگور مشاهده مى شود، که عدّه اى از عوام نخ هایى به آنها گره مى زنند، و اعتقاد به تقدّس، یا شفا گرفتن، یا روا شدن حاجت، و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان دارند! و مى گویند: «در صورت سست اعتقادى و شک نسبت به درخت، حادثه ناگوارى براى شخص پیش مى آید!» عدّه اى درختان مزبور را متعلّق به امام على(علیه السلام)، یا حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، یا دیگر اولیاى الهى دانسته، و مى گویند: «ما به این درخت ها معتقد بوده، و توسّل جسته، و حاجت گرفته ایم. و کسانى که درختان مزبور را سوزانده اند، مصیبتى به آنها، یا فرزندان، یا بستگانشان رسیده، یا بیمار شده اند». خواهشمند است بفرمایید: اوّلا: عقیده به تقدّس این گونه درخت ها چه حکمى دارد؟ ثانیاً: آیا گره زدن نخ، یا بستن پارچه به این درخت ها، و گرفتن حاجت از آنها جایز است؟ ثالثاً: آیا سوزاندن، یا از بین بردن چنین درختانى به عنوان مبارزه با خرافات، باعث گرفتارى و مصیبتى براى سوزاننده، یا بستگان او، خواهد شد؟
پاسخ : این اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرک مى باشد و بر همه لازم است نهى از منکر کنند و پاداش خود را از خداوند بخواهند.

سجده در مقابل قبر امام حسین علیهم السلام [احکام زیارت]

پرسش : سجده کردن در مقابل قبر امام حسین و ائمه ی دیگر علیهم السلام چه حکمی دارد؟
پاسخ : سجده كردن براى غير خداوند متعال حرام است و بعضى از مردم عوام كه در مقابل قبر امامان عليهم السلام پيشانى را بر زمين مى گذارند اگر به قصد سجده براى امام عليه السلام باشد فعل حرام است و اگر براى شكر خدا باشد اشكالى ندارد، ولى اگر در نظر بينندگان چنين نشان دهد كه سجده براى امام عليه السلام است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد.

بوسیدن ضریح و آستان مقدس امام حسین علیه السلام [احکام زیارت]

پرسش : بوسیدن درگاه حرم و آستان مقدس و سجده روبروی قبر مطهر چه حکمی دارد؟
پاسخ : ضریح اشکالی ندارد و مستحب هم هست چون تعظیم شعائر است ولی احتیاط این است بر آستان بوسه نزنند.

نحوه ی محاسبه اربعین [زیارت اربعین]

پرسش : با توجه به این که محرم بیست و نه روز بوده، چرا اربعین بیستم ماه صفر است؟
پاسخ : به نظر میرسد در سال 61 محرم سی روز بوده است.

پرهیز از اسراف در مراسم اربعین [زیارت اربعین]

پرسش : در مراسم اربعین بعضا دیده می شود که برخی افراد چند پرس غذا را از یک موکب یا موکب های مختلف دریافت می کنند به طمع خورشت های همراه آن و معمولا قسمت عمده این غذا دور ریخته می شود ، این کار چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگونه اسراف در این سفر مانند مواقع دیگر شرعا حرام است.

ثواب زیارت اربعین در دیگر روزهای ماه صفر [زیارت اربعین]

پرسش : ظاهرا برخی از علما و مراجع فرموده اند درهر روز از ماه صفر که امام حسین علیه السلام را زیارت کنند زیارت اربعین محسوب می شود، نظر معظم له در این مورد چیست؟
پاسخ : در صورتی که اجتماع آن ها در یک روز اسباب مشکلاتی می شود و واقعا نیت زائر درک اربعین باشد ثواب اربعین را دارد.

برگزاری مراسم اربعین تنها برای امام حسین علیه السلام [زیارت اربعین]

پرسش : چرا فقط امام حسین(علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان(علیهم السلام) اربعین نمى گیرند؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد؟
پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین(علیه السلام)در بقاء اسلام داشت. به علاوه مصائب آن حضرت، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین(علیهم السلام)نیست.

زیارت اربعین از بعید [زیارت اربعین]

پرسش : آیا مستحب است که در روز اربعین از راه دور زیارت خوانده شود؟
پاسخ : به قصد رجاء مانعی ندارد.
تعداد صفحات : 532