پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

حکم نماز حجاج و اقامت آنان [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به قصد اقامت کدامند؟
پاسخ :

زوّار خانه خدا مخیّرند نماز خود را در مسجدالحرام و مسجدالنّبى، بلکه در همه شهر مکّه و مدینه، تمام یا قصر بخوانند، و نماز تمام افضل است، و فرقى میان مکّه و مدینه قدیم و جدید نیست.

1. مسافر مى‌تواند براى گرفتن حاجت سه روز در مدینه روزه مستحبّى بگیرد؛ (هر چند قصد ده روز نکند) و احتیاط لازم آن است که روزهاى چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را انتخاب کند و مى‌تواند در این سه روز معتکف شود.

 2. کسانى که پیش از رفتن به عرفات قصد ده روز در مکّه کرده‌اند، ونیّت نداشته‌اند قبل از ده روز از مکّه خارج شوند، هنگامى که به عرفات و مشعر و منى مى‌روند نمازشان در آنجا تمام است، و این مسافت گرچه در گذشته به اندازه چهار فرسخ بوده، ولى امروز به سبب توسعه مکّه کمتر شده و مسافت قصر نیست.

 3. حجّاج محترمى که در مکّه مکرّمه قصد اقامه ده روزه مى‌کنند، نباید در این ایّام از حدّ ترخّص خارج شوند؛ ولى مى‌توانند براى یکى دو ساعت به عرفات بروند و باز گردند.

نیابت در حج و اعمال آن [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به نیابت کدامند؟
پاسخ :

احتیاط واجب آن است افرادى که حجّ نیابتى انجام مى‌دهند و سال اوّل آنهاست بعد از اتمام حج، عمره مفرده‌اى (با طواف نساء) براى خود بجا آورند.

1. احتیاط مستحب آن است افراد معذور که ناچارند بعضى از اعمال حج را ترک کنند نایب ونشوند؛ ولى عذرهایى که براى افراد در سفر حج پیدا مى‌شود، مانند تیمّم، جبیره، و نرسیدن به بعضى از وقوفهاى اختیارى، و امثال آن، مانع از عمل نایب نخواهد شد؛ بلکه مطابق دستور عمل مى‌کند، و حجّ نیابتى او صحیح است. همچنین اگر بر اثر ضیق وقت مجبور به عدول از حجّ تمتّع به حجّ اِفراد شود. ولى کسانى که بر اثر بیسوادى یا کم سوادى قادر بر اصلاح حمد و سوره خود نیستند، نیابت قبول نکنند؛ هر چند حجّشان براى خودشان در صورت ناچارى صحیح است.

2. نایب وباید اعمال حج را مطابق اجتهاد یا تقلید خودش بجا آورد، نه اجتهاد یا تقلید شخصى که براى او نیابت مى‌کند.

قربانی [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به قربانی کدامند؟
پاسخ :

قربانى کردن در هر یک از قربانگاههاى موجود جایز است، هر چند خارج از محدوده منى است؛ مشروط بر این که گوشتها تلف نشود.

1. بهتر است قربانى را روز عید ذبح کنند؛ ولى تاخیر آن تا روز سیزدهم نیز جایز است.

2. لازم نیست ذابح شیعه باشد؛ بلکه هر مسلمانى که ذبیحه او پاک وحلال است مى‌تواند ذبح کند.

3. سر بریدن و ذبح حیوانات، براى قربانى یا غیر آن، با چاقوهاى استیل و فلزّات دیگر، اشکالى ندارد.

4. قربانى را مى‌توان شخصآ ذبح نمود، یا به شخص دیگرى که به او اطمینان دارد نیابت داد. خواه مدیر کاروان باشد، یا اعضاى بعثه حج، یا بعضى از دوستان (معیار اطمینان داشتن به کار نایب است). و لازم نیست وکیل نام صاحب قربانى را بداند، همین اندازه که نیّت او را کند کافى است، هر چند بردن نام او به هنگام ذبح بهتر است، و اگر کسى بدون گرفتن وکالت از طرف دیگرى قربانى کند صحیح نیست.

5 . مسلمانان باید کارى کنند که گوشتهاى قربانى از بین نرود، و مجبور به سوزاندن و دفن کردن آن نباشند؛ زیرا این کار اسراف و حرام است، وادّله قربانى شامل آن نمى‌شود، و چنانچه مستحقّینى در منى یافت نشوند، لازم است آن را به سایر بلاد اسلامى ببرند، و به فقرا و مومنان بدهند، و یا پول آن را کنار بگذارند و هنگام بازگشت در محل خود قربانى کنند، و یا با دوستان خود هماهنگ کند که در همان روز بعد از رمى جمره قربانى کنند؛ و هر یک از اینها کافى است.

6. تا آنجا که ممکن است باید قربانى را در قربانگاههاى موجود انجام داد، و از تلف شدن گوشت آن جلوگیرى کرد؛ امّا اگر بعد از تلاش و کوشش، یقین پیدا کند که راهى براى استفاده از گوشت قربانى نیست، و حتمآ ضایع مى‌شود، باید از قربانى در آنجا صرفنظر کند، و پول آن را کنار بگذارد، وهنگام بازگشت در محلّ خود قربانى نماید. البتّه در ماه ذى الحجّه همان سال، و اگر ممکن نشد در ماه ذى‌الحجّه سال آینده قربانى مى‌کند، ومى‌تواند به وسیله تلفن با دوستان خود هماهنگ کند که در همان روز بعد از رمى جمره قربانى کنند؛ ولى این کار واجب نیست.

 7. در وضعیّت فعلى که مسوولین حج مى‌گویند گوشت قربانى در دستگاه‌هاى مجهّز نگهدارى و سپس به دست نیازمندان مى‌رسد (ولى تمام قربانى‌ها در خارج از منى صورت مى‌گیرد) حجّاج محترم مخیّرند آنجا قربانى کنند یا پول قربانى را کنار گذاشته و بقیه اعمال را به جا آورده و پس از بازگشت در ماهالحجه در وطنشان قربانى کنند.

 8. استفاده از وسایل ماشینى براى ذبح حیوانات مانعى ندارد، ولى شرایط ذبح شرعى   مانند رو به قبله بودن و بسم الله گفتن و غیر آن باید رعایت شود.

رمی [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به رمی کدامند؟
پاسخ : لازم نیست سنگها به ستون و دیواره جمره اصابت کند، بلکه کافى است در حوضچه اطراف بیفتد؛ زیرا جمره همان محلّ اجتماع سنگهاست. رمى جمرات از طبقات بالا مانعى ندارد، و کسانى که در روز نمى‌توانند رمى کنند، مى‌توانند شب قبل یا بعد از آن رمى نمایند.

تبعیت در نماز از اهل سنت در ایام حج [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به تبعیت از اهل سنت کدامند؟
پاسخ :

نماز خواندن با اهل سنّت و شرکت در جماعات آنها در ایّام حج و مانند آن، براى حفظ وحدت مسلمین از مستحبّات موکّد و موجب تقویت صفوف در برابر دشمنان است، و در روایات معصومین تاکیدات فراونى درباره آن شده است، و چنین نمازى کفایت از نماز واجب مى‌کند، و اعاده آن لازم نیست.

1. حاجیان شیعه و پیروان مکتب اهلبیت : نباید در ایّام حج و مانند آن، نماز جماعت جداگانه به طور گروهى در کاروانها یا مسجدالحرام یا مسجدالنّبى، تشکیل بدهند، و چنین نماز جماعتى خالى از اشکال نیست، مگر این که نماز چند نفرى باشد.

2. حُجّاج محترم مى‌توانند در مساله وقت نماز و مانند آن از آنها پیروى نمایند، و با آنها نماز بخوانند، و براى سجده اگر بتوانند، روى سنگهاى کف مسجد سجده نمایند (زیرا سجده بر تمام آن سنگها جایز است) و اگر نتوانند، روى فرش سجده مى‌کنند، و لازم نیست دست بسته نماز بخوانند، یا بعد از حمد آمین بگویند.

 3. استفاده از بادبزن، یا حصیرهاى بدون نخ، یا حصیرهاى معمولى که نخ نازکى دارد، براى سجده کردن در همه حال جایز است، و لزومى ندارد از مهر استفاده شود که مخالفان به خاطر تبلیغات نادرست روى آن حسّاسیّت دارند. بلکه استفاده از مهر در بعضى از مواقع ـ که باعث بدبینى و اعتراض مى‌شود ـ اشکال دارد.

 4. زوّار عزیز خانه خدا در مورد هلال ماه ذى الحجّه مى‌توانند از آنها پیروى کنند، و کسانى که به هنگامروزه در مسجدالحرام یا سایر مساجد آنان حضور دارند، هرگاه به آنها اصرار برکنند، مانعى ندارد همزمان با آنهانمایند، و روزه آنها صحیح است.

 5. زوّار خانه خدا باید از تمام کارهایى که موجباست اجتناب ورزند؛ مانند :

الف) بازگشت از مسجدالحرام و مسجدالنّبى و صفوف جماعت، هنگام اذان یا نزدیک اذان.

ب) پرداختن به خرید و فروش در بازارها و خیابانها، یا بازگشتن با اجناس خریدارى شده به سمت کاروانها در چنان ساعاتى؛ بلکه این کارها را کنار بگذارند، و به جماعت بپیوندند.

ج) اجتماع پشت دیوار بقیع براى زیارت قبور معصومین :، هنگام نماز جماعت.

د) پوشیدن لباسهاى نامناسب که مایه وهن در انظار عموم است.

هـ ) برخورد خشونت‌آمیز در سخن یا رفتار با سایر زوّار خانه خدا، یا ساکنان مکّه و مدینه.

خلاصه پیروان مکتب اهل‌البیت : باید چنان رفتار کنند که همه احساس نمایند آنها به برکت پیروى از اهلبیت: از تربیت بالایى برخوردارند  ، و هیچ گونه بهانه‌اى به دست مخالفان ندهند که این کار اجر و ثواب حجّ آنها را انشاء الله مضاعف مى‌سازد.

سعی [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به سعی کدامند؟
پاسخ :

سعى صفا و مروه در طبقه بالا جایز نیست؛ مگر این که ازدحام به قدرى زیاد باشد که سعى در طبقه پایین مشقّت شدید داشته باشد.

1. هنگام سعى صفاو مروه کافى است مقدارى از سربالایى صفا ومروه را طى کند، و لازم نیست به قسمت لخت کوه برسد، و پاى خود را به آن بچسباند. زیرا سربالایى مفروش در صفا و مروه جزء کوه است وسعى در زیرزمین صفا و مروه اشکالى ندارد.

2. نشستن در حال سعى، براى رفع خستگى و مانند آن به هر مقدار مانعى ندارد؛ خواه در صفا باشد، یا در مروه، یا در میان آن دو.

طواف [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به طواف کدامند؟
پاسخ :

لازم نیست طواف در فاصله بین مقام ابراهیم و خانه کعبه باشد؛ بلکه در تمام مسجدالحرام طواف جایز است؛ (به خصوص هنگام ازدحام جمعیّت) ولى در صورت امکان بهتر است از فاصله مزبور تجاوز نکند.

1. لازم نیست شانه چپ در تمام حالات محاذى کعبه باشد؛ بلکه همین اندازه که مطابق معمول همه مردم، خانه کعبه را دور بزند کافى است.

 2. هرگاه جمعیّت طواف کننده به قدرى زیاد باشد که انسان را با فشار وبدون اختیار به پیش ببرد، ضررى براى طواف ندارد، و همین اندازه که از آغاز نیّت مى‌کند که براى طواف به میان جمعیّت برود کافى است. هر چند مى‌داند فشار جمعیّت او را به جلو مى‌برد.

 3. طواف در طبقه دوّم مسجدالحرام در مقام ضرورت اشکال ندارد. بنابراین، کسانى که مجبور هستند از آنجا طواف کنند طوافشان صحیح است، و نایب گرفتن لازم نیست.

 4. محلّ نماز طواف واجب، پشت مقام ابراهیم است؛ ولى اگر ازدحام جمعیّت زیاد باشد، مى‌توان عقب‌تر نماز خواند. به خصوص، در مواقعى که جمعیّت طواف کننده به قدرى زیاد است که به پشت مقام ابراهیم مى‌رسد، در این صورت نباید مزاحم طواف کنندگان شد، و اصرار بر خواندن نماز در پشت مقام داشت، و کارهایى که بعضى از عوام انجام مى‌دهند، و دستها را زنجیر مى‌کنند، و مزاحم طواف کنندگان مى‌شوند، صحیح نیست؛ امّا نماز طواف مستحب را در هر جاى مسجد مى‌توان خواند.

 5. خواندن نماز طواف به جماعت اشکال دارد، حتّى به عنوان احتیاط، و افراد باید حمد و سوره را به قدر امکان اصلاح کنند، و خودشان بخوانند.

 6.اگر کسى پس از مراجعه به وطن متوجّه شود طواف یا نماز طواف وى باطل بوده است، ترک محرّمات لازم نیست، اگر طواف نساء را درست انجام نداده باشد باید از رابطه با همسر بپرهیزد تا کسى به نیابت از او طواف نساء به جا آورد.

7.نشستن در حال طواف واجب، براى رفع خستگى مانعى ندارد؛ ولى احتیاط آن است که موالات عرفى به هم نخورد، یعنى فاصله زیاد نشود؛

8. بهتر است هنگام ازدحام جمعیّت، طواف متسحبى را ترک کرد، ومحلّ طواف را براى کسانى که طواف واجب مى‌کنند آزاد گذاشت.

محرمات احرام [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به محرمات احرام کدامند؟
پاسخ :

استفاده از ماشینهاى سرپوشیده در حال احرام در شبها، یا بین‌الطّلوعین، یا روزهاى کاملا ابرى، که سایبان تاثیرى براى حفظ از آفتاب وباران ندارد، جایز است، همچنان که سوار ماشین سر پوشیده شدن در حال احرام در داخل شهر مکّه مانعى ندارد (خواه در روز باشد، یا در شب)، ولى بهتر است در آن قسمت که از حرم بیرون است (یعنى آن طرف که از مسجد تنعیم فراتر مى‌رود) احتیاط کند، امّا با توجّه به این که قسمتهاى بعدازتنعیم هم جزء شهر مکّه است، احتیاط مذکور واجب نیست.

1 . اگر بدون اختیار چشم مُحرم به آینه بیفتد، اشکالى ندارد، و بهتر است که در ایّام احرام حج یا عمره، در اطاق‌هایى که افراد مُحرم سکونت دارند، و همچنین در مسیر رفت و آمد آنها، مانند داخل آسانسورها، روى آینه‌ها چیزى بیندازند، که نگاه غیر اختیارى نیز به آن نیفتد.

2 . احتیاط واجب آن است که مُحرم حشرات (مانند پشه، زنبور، مگس، ملخ و امثال آن را) نکشد؛ چه روى بدن یا لباس او باشد، یا جاى دیگر، و نیز هیچ جنبنده‌اى را به قتل نرساند، مگر این که مایه آزار او شود، یا حیوان موذى و خطرناکى باشد؛ (مانند مار و عقرب). و اگر عمدآ آنها را بکشدکفّاره دارد،وکفّاره آن مقدارى غذا است؛ (مثلا یک نان به فقیر بدهد)، بنابراین باید موقع راه رفتن مواظب ملخها و مورچه‌ها و مانند آن باشد.

 3 . رنگ کردن مو و امثال آن اشکالى ندارد مشروط بر اینکه قصدش زینت در حال حج نباشد.

 4 . ژل ضدّ عفونى اگر معطّر نباشد مانعى ندارد.

 5 .پوشیدن دستکش برای زنی که محرم است جایز نیست، هر چند دوخته نباشد.  همچنین استفاده از دستکش شفاف براى زنان مُحرم، اشکال دارد، ولى کفّاره ندارد.

احرام [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلا به احرام کدامند؟
پاسخ : احرام بستن از تمام آنچه امروز جزء مسجد شجره است جایز مى‌باشد، حتّى از کنار مسجد شجره نیز مى‌توان احرام بست. همچنین تمام آنچه امروز جزء مسجدالحرام و مسجدالنّبى شده حکم آن را دارد. 1. میقات براى احرام حجّ تمتّع مکّه است، و از هر جاى مکّه باشد کافى است، و فرقى میان مکّه قدیم و جدید نیست؛ حتّى از محلّاتى از مکّه که امروز به طرف منى گسترش یافته مى‌توان احرام بست؛ امّا احتیاط واجب آن است که از نقاطى از شهر مکّه که از مسجد تنعیم   دورتر، است یعنى از محدوده حرم بیرون مى‌باشد، احرام نبندد؛ و بهتر از همه جا مسجدالحرام است.  2.چهار لبّیک واجب است و لبّیک پنجم واجب نیست، ولى چنانچه بگوید ضررى به احرام نمى‌زند.

استطاعت [مسائل مبتلا به در حجّ و عمره]

پرسش : مسائل مبتلابه استطاعت کدامند؟
پاسخ :

. استطاعت براى حج علاوه بر داشتن هزینه رفت و برگشت، داشتن ضروریّات زندگى و آنچه در گذران زندگى به آن نیاز دارد شرط است؛ مثل خانه مسکونى (ملکى یا اجاره‌اى)، اثاث خانه، وسیله سوارى و مانند آن؛ البتّه در حدّى که مناسب شان او باشد و چنانچه عین آنها را ندارد پول یا معادل قیمت آن را داشته باشد.

2. هرگاه مهریه حداقلّ به مقدار هزینه‌هاى حج باشد و مطالبه آن از شوهر مشکل خاصّى براى زن ایجاد نکند مستطیع محسوب مى‌شود و باید براى دریافت آن وثبت نام حج اقدام کند.

3. روحانیّون کاروانها، خدمه، کارکنان بعثه‌ها، کارمندان بانکها، پزشکان، پرستاران، و تمام کسانى که به هر عنوان به حج دعوت مى‌شوند مى‌توانند قصد حجّ واجب کنند؛ هر چند مستطیع نباشند، و همین دعوت سبب استطاعت آنها مى‌شود، و حجّ دیگرى بر آنها واجب نیست.

 4. هرگاه حج بر کسى مستقر نشده باشد واکنون که نوبتش رسیده به علّت بدهى و مشکلات مالى قادر بر رفتن به حج نیست، مى‌تواند فیش خود را مطابق قوانین حکومت اسلامى به دیگرى واگذار کند.

وصیت به انجام حج بدون تامین مخارج آن [ استفتائات مرتبط با مسائل حج]

پرسش : پدرم وصيّت نموده كه به جاى او حج بروم، در صورتى كه چيزى به ارث نگذاشته است. آيا عمل به اين وصيّت واجب است؟ آيا مى‌توانم براى خودم به مكّه بروم، و كسى را اجير كنم تا از طرف پدر حج بجا آورد؟ آيا قربانى براى او و خودم هر دو واجب است؟
پاسخ :

اگر مالى از خود نگذاشته، بر شما واجب نیست براى او حج بجا آورید. و اگر خودتان مایل باشید، مى‌توانید کسى را در آنجا نایب بگیرید که براى او حج بجا آورد، و هر کدام باید یک قربانى ذبح کنید.

خرید و فروش فیش حج [ استفتائات مرتبط با مسائل حج]

پرسش : خريد و فروش فيش حج چه حكمى دارد؟
پاسخ :

 هرگاه صاحب فیش، حجّ واجبش را انجام داده باشد، و یا مستطیع نباشد، و حج بر او مستقر نشده باشد و اکنون که نوبتش رسیده به علّت بدهی و مشکلات مالی قادر بر رفتن به حج نیست، می تواند فیش خود را مطابق مقررات حکومت اسلامی به دیگری واگذار کند.

خرید و فروش ارز در حج [ استفتائات مرتبط با مسائل حج]

پرسش : اگر شخصى مبلغى ارز به فردى بدهد، و عوض آن را پول ايرانى بگيرد چه حكمى دارد؟
پاسخ :

در صورتى که مخالف مقرّرات نباشد، و با رضایت همدیگر باشد مانعى ندارد.

تبرک به سنگ غار حرا [ استفتائات مرتبط با مسائل حج]

پرسش : سال گذشته يكى از دوستان، كه به حج مشرّف شده بود، دو قطعه سنگ از غار حرا به عنوان هديه برايم آورد. سنگها را در مكان مناسبى نهاده، و هر چند روز يك بار به عنوان تبرّك آنها را مى‌بوسم وزيارت مى‌كنم. آيا اين عمل شرك محسوب مى‌شود؟
پاسخ :

این کار ذاتآ حرام نیست؛ امّا از این جهت که ممکن است منشا برداشتهاى سوء بدخواهان، یا بدعت گردد، لازم است از این کار خوددارى شود.

برداشتن خاک قبرستان بقیع برای تبرک [ استفتائات مرتبط با مسائل حج]

پرسش : گاه ديده مى‌شود كه برخى از حجّاج محترم به عنوان تبرّك مقدارى از خاك قبرستان بقيع را برداشته، و همراه خود به ايران مى‌آورند. آيا اين كار از نظر شرعى صحيح است؟ اگر جايز نباشد، وظيفه فعلى آنها چيست؟
پاسخ :

این کار جایز نیست، و احتیاط آن است که آن را برگردانند.

خوردن و خوراندن چیز نجس [خوردنی های حرام ]

پرسش : خوردن چیز نجس و خوراندن آن به اطفال چه حکمی دارد؟
پاسخ : خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است و خورانیدن عین نجس، مانند مسکرات به اطفال نیز حرام مى‏باشد و بنابر احتیاط واجب باید از خورانیدن غذایى که نجس شده به اطفال نیز خوددارى کرد، امّا آنچه بر اثر نجس بودن دست خود آنها نجس مى‏شود، اشکال ندارد.

خوردن دنبلان [خوردنی های حرام ]

پرسش : حکم خوردن دنبلان و خوراندن آن به کودکان چیست؟
پاسخ :

خوردن دنبلان (تخم یا بیضه حیوان) حرام است و احتیاط واجب آن است که به کودکان نیز خورانده نشود.

مصرف داروهای حاوی الکل [خوردنی های حرام ]

پرسش : گروهى از داروهاى تزریقى به دلیل مسائل فرمولاسیون حاوى مقادیرى الکل هستند. مصرف این گونه داروها چه حکمى دارد؟
پاسخ : در صورتی که مسکر نیست و به مقدار ضرورت از الکل طبی در آن استفاده شده است مانعی ندارد.

حاضر کردن مشروبات الکلی برای کسانی که آن را حلال میدانند [خوردنی های حرام ]

پرسش : آیا براى زن مسلمان جایز است مشروب روى میز غذا خورى بگذارد، تا کسانى که آن را حلال مى دانند مصرف کنند؟
پاسخ : جایز نیست; مگر در موارد ضرورت.

جوشاندن انگور برای تهیه مربا [خوردنی های حرام ]

پرسش : آیا درست کردن مربای انگور اشکالی دارد؟
پاسخ : چنانچه در ابتدا آن قدر با آتش بجوشد که دو سوم آن بخار شود و سپس در صورت تمایل به آن موادی بیفزایند تا مربا شود اشکالی ندارد و در غیر این صورت خوردن آن محل اشکال است.

خوردن مواد حرام به عنوان دارو [خوردنی های حرام ]

پرسش : آیا پزشکان مى توانند براى درمان برخی بیماری ها، خوردن اشیاى نجس یا حرام را تجویز کنند؟
پاسخ : تنها در صورتى جایز است که ضرورت قطعى پیدا کند و داروى منحصر به فرد باشد، و جانشینى نداشته باشد، و غالباً چنین نیست.

مواد قندی دارای ماده شکر الکل [خوردنی های حرام ]

پرسش : آیا مصرف کردن مواد قندی که دارای ماده sugar alcohol یا شکر الکل هستند با توجه به اینکه اینها در بازار فراوانند جائز است یا خیر ؟
پاسخ : در صورتیکه ماده مست کننده ای نباشد اشکالی ندارد.

استفاده بیمار از غذاهای مضر [خوردنی های حرام ]

پرسش : چنانچه خوردن بعضى از مواد، میوه ها و غذاها براى برخى از بیماران ضرر داشته باشد، در این صورت مصرف چنین موادّى براى آنها چه حکمى دارد؟
پاسخ : در صورتى که ضرر مهمّى داشته باشد، خوردن آن حرام است.

خوردن گوشت هایی که به صورت اسلامی ذبح نشده اند [خوردنی های حرام ]

پرسش : اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد؟
پاسخ : فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشتهای غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.

پختن و سرخ کردن انگور و کشمش [خوردنی های حرام ]

پرسش : پختن انگور، و نیز پختن یا سرخ کردن کشمش، یا خوردن آن چه حکمى دارد؟
پاسخ : پختن انگورولى کشمش اشکال ندارد مگر این که یقین حاصل شود که آب درون کشمش به جوش آمده است.

تفاوت انفاق و صدقه [صدقات]

پرسش : آیا انفاق و صدقه با هم فرق می کنند؟ صدقه واجب و مستحبی چیست؟ کدام یک از صدقات واجب یا مستحب یا انفاق شخص عام را می توان به مصرف سادات رساند؟
پاسخ : انفاق مفهوم وسیعتری دارد زیرا اموالی که انسان برای مسائل فرهنگ اسلامی خرج می کند انفاق فی سبیل الله است امّا صدقه نیست. و صدقات مستحب را می توان بهداد ولی صدقات واجب مانند زکات، و فطریه برحرام است.

جواز تعویض پول صدقات با پول دیگر [صدقات]

پرسش : معمولاً در منازل، پول خرد به عنوان صدقه کنار گذاشته می شود و برخی بیان می دارند که حتماً باید عین پول خرد به فقیر داده شود و نمی توان آن را با پول دیگر تعویض نمود؛ با توجه به این مطلب، نظر حضرتعالی چه می باشد؟
پاسخ : تعویض صدقات با پول دیگر در صورتی که کسری در آن نشود اشکالی ندارد.

نحوه مصرف صدقه [صدقات]

پرسش : دیدگاه حضرتعالى در ارتباط با نحوه صرف صدقه چیست؟
پاسخ : صدقه به نیازمندان مى رسد.
تعداد صفحات : 534