پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
دیدار مسئولین و دانش‌پژوهان مؤسسه «دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم السلام)»

دیدار مسئولین و دانش‌پژوهان مؤسسه «دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم السلام)»

در شب میلاد مبارک حضرت ثامن الحجج علی ابن‌ موسی الرضا(ع)، مسئولین مؤسسه و دانش‌ پژوهان «دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم السلام)» توفیق یافتند در دیداری با آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)، ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های این مؤسسه، خوشه‌ چین بوستان رهنمودهای ایشان در این زمینه باشند و توصیه‌های ایشان را توشه راه خویش سازند.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی سید محمّد حُجَّت کوه‌کمَری؛ یک شخصیت بزرگ و فراموش‌نشدنی

آیت الله العظمی سید محمّد حُجَّت کوه‌کمَری؛ یک شخصیت بزرگ و فراموش‌نشدنی

در‌ خانواده‌ مرحوم‌ حجة الاسلام «آقای سید علی آقا» که از علماء طراز اول تبریز بود کودکی به دنیا‌ آمد‌ که‌ از همان سن طفولیت آثار بزرگی و نبوغ از جبین او ظاهر و آشکار‌ بود‌. پدرش نام او را «محمد» گذارد و چون آثار ذکاء و فراست در او مشاهده می کرد همین که سن‌ او‌ به حد کافی رسید به تعلیم و تربیت او همت گمارد. سید محمد مدتی در‌ حوزه‌ درس پدر بزرگوار خود و سائر دانشمندان و علما‌ برجسته‌ تبریز‌ به تحصیل علم اشتغال داشت و چون دارای فکر‌ قوی‌ و حافظه فوق العاده بود به یک شعبه و رشته قناعت نکرد و فنون مختلفه را اعم‌ از‌ «فقه‌» و «اصول» و «ریاضیات» و «فلسفه» و «طب قدیم‌ و جدید‌» نزد اساتید‌ فن‌ فرا‌ گرفت....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

علامه شهيد بلخی روح «جهاد» را زنده کرد

علامه شهيد بلخی روح «جهاد» را زنده کرد

ایشان 15 سال در زندان به سر بردند که وقتی وصف این زندان را می‌گفتند به راستی انسان وحشت می‌کرد. در آن زندان تنها وسیله‌ای که در اختیار ایشان قرار دادند قرآن مجید بود. اما ایشان از همین قرآن کریم، عجیب استفاده می‌کنند و در آن 15 سال بیش از 1700 بار قرآن را خوانده اند، و روی آیات قرآن فکر کرده اند و درهای تازه‌ای از علم و دانش قرآن، بر روی ایشان گشوده شده است.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مرحوم علامه سيد عارف حسين الحسينی؛ الگوی عملی برای جهان اسلام

مرحوم علامه سيد عارف حسين الحسينی؛ الگوی عملی برای جهان اسلام

مرحوم علامه سيد عارف حسين الحسينی(اعلی الله مقامه الشريف) را از آن زمان كه در حوزه درس اصول اينجانب در حوزه علميه قم شركت می‌كرد، می‌شناختم. او به راستی مردی مثبت، مقاوم، با تقوا و پرهيزكار و پراستعداد و مخلص و با صفا و دوست وفادار انقلاب اسلامی بود...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«مرجعیت، روشنفکران و انقلاب» در گفت‌وگوی نشریه یادآور با آیت الله ناصر مکارم شیرازی

«مرجعیت، روشنفکران و انقلاب» در گفت‌وگوی نشریه یادآور با آیت الله ناصر مکارم شیرازی

مرجعیت و روحانیت باید استقلال خود را حفظ کند. این درست است که مرجعیت حامی و حافظ نظام است، زیرا این نظام حاصل تلاش و مجاهدت این نهاد بوده است، لیکن نباید این تلقی پیش بیاید که روحانیت همه مشکلات را به نفع نظام توجیه می‌کند. اعتراض به امور خلاف شرع و مصالح عمومی، قبل و بیش از همه در شأن مرجعیت است. مرجعیت نباید وارد جزئیات کارها بشود، بلکه صرفا باید اصول کلی را مطرح و بر آن پافشاری کند. اگر مرجعیت وارد امور جزئی شود و یا به تعبیری، به امور اجرایی بپردازد، هر گونه اشتباهی به شأن او لطمه می‌زند. مرجعیت قطعا باید ضابطه‌مند شود. نباید این گونه باشد که هر کسی از گوشه‌ای بلند شود و رساله‌ای را منتشر و خود را مرجع تقلید معرفی کند. البته منظور از ضابطه، ضابطه درون گروهی و جوشیده از درون روحانیت است.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

سخنرانی‌های شهید هاشمی‌نژاد از علل پیشرفت انقلاب بود

سخنرانی‌های شهید هاشمی‌نژاد از علل پیشرفت انقلاب بود

من در سه جریان از نزدیک با شهید بزرگوار، مرحوم شهید «هاشمی‌نژاد» در تماس بودم و در این تماس‌های نزدیک با ویژگی‌های مختلف و مهمی در شخصیت ایشان آشنا شدم. ایشان قبل از انقلاب سخنرانی‌های پرشوری داشتند؛ و آوازه سخنرانی‌های ایشان چه در قم و چه در مشهد و چه در تهران در همه جا بود و شاید کمتر کسی بود که در مسیر انقلاب قرار داشته باشد و از سخنرانی‌های پرشور و موثر ایشان، مخصوصا در نسل جوان خبر نداشته باشد. من معتقدم یکی که از کسانی که در پیشرفت انقلاب در مناطق مختلف کشور اثر گذاشت، ایشان و سخنرانی‌های ایشان بود...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بیانات آیة‌الله‌العظمی مكارم شیرازی در دیدار با دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی

بیانات آیة‌الله‌العظمی مكارم شیرازی در دیدار با دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی

جمعی از دانشجویان کارشناسی ارشد فقه و حقوق مقارن دانشگاه مذاهب اسلامی روز پنجشنبه شانزدهم اسفندماه ۱۳۸۶ در سفری یک روزه به شهر مقدس قم با حضرت آیت الله مکارم شیرازی دیدار نمودند. در این برنامه که به سخنرانی معظم له گذشت، ایشان به بیان مطالبی در خصوص نحوه عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداختند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی وظیفه مبلغان دینی و مداحان ائمه عصمت و طهارت(ع) را وظیفه‌ای سنگین دانستند و بر لزوم دوری از انحرافات معرفتی و تاریخی در بیان مداحی‌ها تأکید نمودند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بیانات آیة‌الله‌العظمی مكارم شیرازی در همایش «کتاب سال حوزه»

بیانات آیة‌الله‌العظمی مكارم شیرازی در همایش «کتاب سال حوزه»

نهمین همایش «کتاب سال حوزه» با حضور حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه در مدرسه دار الشفای قم برگزار شد. آیت الله مکارم شیرازی این همایش را یک مسابقه علمی و عالمانه دانست و اظهار داشت: به گفته مسوولان هفته‌ای 200 کتاب حوزوی نوشته می‌شود! ولی متاسفانه برخی از این کتاب‌ها جنبه تکراری دارد و کارهای تکراری فرصت را از حوزه علمیه می‌گیرد. وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید کانون ابتکارات و تولید علم باشند، از داوران این همایش خواست تا کتاب‌هایی را که حاوی تولید علم هستند به کتب دیگر ارجحیت بدهند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پیام آیة‌الله‌العظمی مكارم شیرازی به بزرگداشت علامه محمودی

پیام آیة‌الله‌العظمی مكارم شیرازی به بزرگداشت علامه محمودی

از جمله مردان مخلص در زمان ما، محقق عالی‌قدر «آیة‌الله محمودی» است كه اكثر مؤلفات خود را كه به حدود پنجاه تألیف گرانبها می‌رسد، به دفاع از حقانیت و نشر فضایل امیرمومنان علی(ع) اختصاص داده است. او هنگامی كه آگاه می‌شود متعصبان عصر ما مجلدات مربوط به شرح حال امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(ع) را از كتاب معروف «انساب الاشراف» عمداً چاپ نكرده‌اند، نسخه خطی آنها را از كتابخانه‌های معروف آنان گرفته و همراه با تحقیقات جامع خود به چاپ می رساند. او با الهام از مكتب اساتید بزرگش علامه امینی و علامه حاج ‌آقا بزرگ تهرانی، به جمع‌آوری كلمات علی(ع) می‌كوشد و اثر نفیس «نهج‌السعادة» را در 14 جلد به وجود می‌آورد كه به عنوان كتاب برگزیده سال 1377 شناخته می‌شود.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بیانات آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به هتاکی نسبت به «روحانیت»

بیانات آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به هتاکی نسبت به «روحانیت»

از آنجا که روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه و دولتمردانی که از حوزه‌ها برخاسته‌اند همیشه مانع مهمی بر سر راه جهان‌خواران بوده و هستند و تجربه تاریخ نشان داده با معاملات سیاسی نمی‌توان آنها را فریب داد و وادار به تسلیم کرد؛ همیشه -مخصوصا در این زمان- هجوم بی منطق و وحشیانه‌ای بر ضد روحانیت و حوزه‌های علمیه آغاز شده که هماهنگی کامل با اخباری که از غرب می‌رسد دارد؛ و هدف اصلی آن است که با مغلطه و سفسطه، روحانیت را از مردم جدا کنند تا به آسانی به اهدف شوم خود برسند و بر این کشور اسلامی مسلط شوند.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

کاوشی در راه‌های عملی ایجاد جاذبه برای «مساجد»

کاوشی در راه‌های عملی ایجاد جاذبه برای «مساجد»

نوشته‌ای که پیش رو دارید، متن سخنرانی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش سراسری مساجد است که پس از اندکی تلخیص و تبویب، تقدیم خوانندگان ارجمند می‌گردد. این همایش در تاریخ 26/8/1379 توسط معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزۀ علمیۀ قم با هدف فرهنگ‌سازی نسبت به مساجد، استفادۀ مناسب‌تر از امکانات، گردآوری تجربیات مسئولان و دست‌اندرکاران مساجد و ایجاد ارتباط سازمانی بین حوزه و این مکان مقدس ترتیب یافت.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

وظیفه حوزه و روحانیت در نشر معارف اسلامی

وظیفه حوزه و روحانیت در نشر معارف اسلامی

حوزۀ علمیه هم باید کانونی باشد برای علوم مختلف اسلامی؛ کلام، تفسیر، حدیث، فقه و اصول و... و منابع اهل‌بیت(علیهم اسلام) را احیا کند. مبلغینی هم داشته باشیم در رشتۀ تبلیغ به زبانهای مخلتف دنیا قلم بزنند یا به زبانهای مختلف دنیا سخن بگویند و بتوانند پیام مکتب را به تمام دنیا برسانند انشاءالله در داخل و خارج و به تعبیر حدیث امام صادق(علیه السلام) اتمام حجت بر تمام دنیا بوسیلۀ علماء قم شود.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

گفتگو با چند تن از اساتيد و فضلای حوزه پیرامون شخصيت آية الله العظمی گلپایگانی

گفتگو با چند تن از اساتيد و فضلای حوزه پیرامون شخصيت آية الله العظمی گلپایگانی

ایشان (آيت الله العظمی گلپایگانی) به طور سطحی با مسائل برخورد نمی‌کردند؛ مسائل را به دقت موشکافی می‌کردند و در آنها دقت نظر داشتند و از حواشی ایشان بر «عروة الوثقی» این دقت نظر کاملاً روشن می‌ شود. ضمن اینکه ایشان در مقام فتوا استقلال فکری داشتند؛ یعنی با وجود اینکه رأی خودشان را با رأی مشهور هماهنگ می‌ساختند ولی در مواردی که دلیل کافی وجود نداشت استقلال فکری خودشان را از دست نمی‌دادند و فتوای مورد نظرشان را ابراز می‌کردند. ایشان به مسائل و ابواب مختلف فقهی احاطۀ کامل داشتند و همین احاطه سبب می‌شد که به مسائل فقهی خوب پاسخ بدهند. و علاوه بر این احاطه، ایشان از حضور ذهن هم برخوردار بودند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پاداش و کیفر

پاداش و کیفر

از آیات و روایات به خوبی استفاده می‌شود که آنچه ما در جهان پس از مرگ با آن سرو کار داریم، همان اعمال نیک و بد ماست، که به صورت انرژیهای سودمند و یا ویرانگری در این جهان از ما صادر گردیده، و علاوه بر اینکه روح ما را تکامل داده یا جریحه‌دار ساخته، در پرونده جهان هستی همچنان باقی مانده و تکامل و پرورش یافته است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

اگر «مرگ» نقطه پایان باشد، آفرینش جهان بیهوده خواهد بود!

اگر «مرگ» نقطه پایان باشد، آفرینش جهان بیهوده خواهد بود!

مطالعه جهان آفرینش هم از نظر «عظمت» و هم از نظر «دقت» این حقیقت را اثبات می‌کند که این جهان بیش از آنچه تصور می‌کنیم وسیع و پرشکوه و اسرارآمیز است. اگر تشکیلات و سازمان این عالم پهناور را بنگریم و به عظمت و دقتی که در ساختمان این جهان عموما، و انسان از نظر جسمی و روحی خصوصا، به کار رفته بیندیشیم خواهیم دانست که «مرگ» نمی تواند پایان زندگی بشر و نقطه توقف هستی او باشد؛ زیرا در این صورت زندگی او و جهانی که پیرامون اوست بی حاصل یا نامفهوم و غیرمنطقی خواهد بود....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفه آفرینش می گوید: عالم پس از مرگ وجود دارد

فلسفه آفرینش می گوید: عالم پس از مرگ وجود دارد

غالبا سوال می‌کنند فلسفه آفرینش ما و این جهان وسیع چیست؟ اگرما آفریده نمی‌شدیم چه می‌شد؟ باغبان، درخت را برای میوه می‌کارد، باغبان عالم هستی ما را برای چه کاشته است؟ ما که نمی فهمیم برای چه آمده ایم؟ و برای چه هستیم؟ و برای چه خواهیم رفت؟ به همین دلیل، احساس بیهودگی و پوسیدگی می‌کنیم، و این احساس رنج دهنده هر وقت از کار روزانه فارغ می‌شویم و لحظه‌ای در فکر فرو می‌رویم به ما دست می‌دهد. مطالعه آثار بعضی از فلاسفه و شعرا نیز نشان می‌دهد آنها نیز چنین احساسی را داشته اند. ولی شاید قبلا هم اشاره کرده باشیم که برای حل اینگونه سؤالات به ظاهر پیچیده باید از نقاط روشن و ساده شروع کرد، همان نقاط روشنی که «دکارت» فیلسوف فرانسوی مکتب خود را روی آن بنا نهاد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» و فرمان عمومی عدالت!

«رستاخیز» و فرمان عمومی عدالت!

اگر یک نظر کلی به وضع عمومی عالم هستی بیفکنيم می‌بینیم قانونی به نام «نظم و عدالت» بر همه‌جا سایه افکنده است. این قانون به قدری نیرومند است که کوچکترین انحراف از آن سبب نابودی هرچیزی است. اگر آسمانها و زمین، یعنی این همه کرات عظیم و بی‌شماری که صحنه هستی را پر کرده اند برپا هستند بخاطر همین نظم و عدالت است که «بالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ».

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» در تجلیگاه فطرت

«رستاخیز» در تجلیگاه فطرت

بحثهای مقدماتی درباره «رستاخیز» به پایان رسید. اکنون موقع آن است که به اصطلاح وارد ذی‌المقدمه شویم و دلایل اثبات چنان عالمی را با مشخصات و ویژگی‌هایش بررسی نمائیم. بنابر این در این مطلب بررسی می کنیم که چگونه از سه راه، فطری بودن «ایمان به زندگی پس از مرگ» را می توان اثبات کرد: از طریق غریزه عشق به بقاء و از راه وجود و ادامهء این ایمان در طول تاریخ بشر، و از طریق وجود نمونه کوچک دادگاه رستاخیز در درون وجود انسان...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«دوران جنینی» شبحی از رستاخیز!

«دوران جنینی» شبحی از رستاخیز!

عادت کردن به مسائل روزمره در عین اینکه بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند گاهی گمراه کننده است؛ زیرا: موضوعات فوق العاده عجیب و اسرارآمیزی که با آن خو گرفته‌ایم را در نظر ما کاملا عادی جلوه می دهد. مثلا: ما می‌شنویم فلان بانو فرزندی آورده؛ می‌گوئیم: انشاء الله مبارک است. اما هیچ فکر نمی‌کنیم در مدت این نه ماه چه حوادث عجیب و دگرگون کننده ای در رحم او گذشته که صدها کتاب نمی‌تواند آن را روشن سازد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«دنیای پس از مرگ» افسانه است یا واقعیت؟!

«دنیای پس از مرگ» افسانه است یا واقعیت؟!

ممکن است کسانی در حقیقت «اصحاب کهف» تردید کنند و آن‌را با موازین علمی سازگار ندانند، و لذا آن‌را در ردیف افسانه‌ها فرض کنند؛ زیرا: اولا: چنین عمر طولانی چند صد ساله برای افراد بیدار بعید است تا چه رسد به افراد خواب. ثانيا: اگر قبول کنیم که در بیداری چنین عمری امکان پذیر است برای کسی که در خواب باشد مسلما امکان ندارد؛ زیرا: مشکل غذا و آب پیش می آید. ثالثا: اگر از همه اینها صرف‌نظر کنیم باز این اشکال پیش می آید که ماندن بدن در شرایط یکنواخت برای چنان مدت طولانی به ارگانیزم آن صدمه می زند و ضایعات فراوانی به بار خواهد آورد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

خفتگان شهر «اُفسوس»

خفتگان شهر «اُفسوس»

در سوره «کهف» سرگذشت چند جوان باایمان را می‌خوانیم که از مردم بت‌پرست زمان خود فرار نمودند و به غاری پناهنده شدند و در آن غار یک خواب عجيب و طولانی آنها را فراگرفت. آنها صدها سال خوابیدند! و هنگامی که از این خواب گران و سنگین بیدار شدند تصور می‌کردند طبق معمول یک روز یا قسمتی از یک روز، بیشتر نخوابیده اند. آری این موضوع درس بزرگی، به آنها که در امر رستاخیز شک و تردید داشتند، داد که اگر این امر ممکن است پس زنده شدن مردگان نیز چندان بعید به نظر نمی‌رسد، و این نقطه عطفی در افکار مذهبی آنها بود. و این راه دیگری است که قرآن برای رفع استبعاد از مسأله «معاد» و نزدیک ساختن آن به اذهان توده‌های مردم پیموده است.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چرا «رستاخیز» ممکن نباشد؟!

چرا «رستاخیز» ممکن نباشد؟!

تا کنون منطق عمیق قرآن را درباره «عالم پس از مرگ» از سه طریق مورد بررسى قرار داده ایم: 1- از طریق چگونگى آفرینش نخستین. 2- از طریق رستاخیز عمومى در جهان گیاهان. 3- از طریق رستاخیز انرژیها. اکنون به بررسى چهارمین طریق، یعنى توجه به مظاهر قدرت او در جهان هستى مى پردازیم؛ در آیه 33 سوره «احقاف» مى خوانیم: «آیا آنها نمى دانند خداوندى که آسمانها و زمین را آفریده و از آفرینش آنها ناتوان نشده است، مى تواند مردگان را زنده کند؟ آرى او بر هر چیز تواناست»...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

رستاخیز انرژی‌ها بعد از مرگشان!

رستاخیز انرژی‌ها بعد از مرگشان!

تفسير و معنی عمیق‌تری که به کمک دانشهای روز از آیه 80 سوره «یس» می فهمیم همان بازگشت انرژی ذخیره شده شده نور آفتاب به هنگام ترکیب سلولز نباتی (از کربن و اکسیژن و ئیدرژن) می‌باشد که وقت سوزاندن چوب و هیزم و تجزیه شدن سلولز و ترکیب «کربن» آن با «اکسیژن» هوا، آزاد می‌گردد. این نور و حرارت مطبوعی که در زمستان درون کلبه آن روستائی یا زیر کرسی ذغال‌سوز این شهرنشین را روشن و گرم می‌سازد، رستاخیز خود را آغاز کرده، و آنچه یک عمر از آفتاب گرفته بود اکنون پس می‌دهد، بدون کم وکاست، حتی به اندازه روشنی یک شمع در یک لحظه از آن کم نشده! ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

معاد و رستاخیز انرژیها!

معاد و رستاخیز انرژیها!

تقریبا سرچشمه تمام انرژی‌های روی زمین از «آفتاب» است؛ این سخن نه اغراق آمیز است و نه مبالغه، بلکه یک واقعیت است. به عنوان مثال زغال سنگ، نیروی برق، بادها، چوبهای درختان و ... هنگامی که تاریخچه هریک را ورق می‌زنیم به عامل اصلی که نور آفتاب است برخورد می‌کنیم....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» را بارها با چشم خود دیده‌ایم

«رستاخیز» را بارها با چشم خود دیده‌ایم

قانون مرگ و حیات همه‌جا یکی است. اگر زندگی پس از مرگ غیرممکن باشد، باید زمین‌های مرده نیز از این قانون مستثنی نباشد و اگر ممکن است برای آدمیان هم ممکن است. اگر بیابان خشکیده دیروز که هیچ اثری از حیات در آن به چشم نمی‌خورد امروز آنچنان زنده و خرم و سرسبز شده‌اند که گوئی همیشه غرق حیات و زندگی و نشاط بوده، چرا این قانون را به زندگی و مرگ انسان‌ها تعمیم ندهیم؟ و راستی چه تفاوتی این دو با هم دارند؟! و این است یکی از صحنه‌های رستاخیز که بارها از کنار آن گذاشته‌ایم.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

قرآن و عالم پس از مرگ

قرآن و عالم پس از مرگ

قرآن با استدلالهای زیبا و مثالهای جالب و منطق سهل و ممتنعی که هم عوام بی سواد از آن بهره می‌گیرند و هم دانشمندان موشکاف، رستاخیزی عظیم در مسئله «رستاخیز» بپا کرده است. شاید کمتر صفحه‌ای از قرآن باشد که ذکری از عالم پس از مرگ، و مسائل گوناگون مربوط به آن در آن نباشد، و این خود اهتمام قرآن را نسبت به این مسئله مهم روشن می‌سازد ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» پاسخی به معمّاها!

«رستاخیز» پاسخی به معمّاها!

اگر ما از «رستاخیز» و زندگی پس از مرگ، چشم بپوشیم، پاسخی برای سوالات اساسی خود نخواهیم داشت؛ اما هنگامی که این زندگی را به عنوان یک حلقه تکامل در میان یک رشتۀ طولانی تكامل‌ها، مورد بررسی قرار دهیم، شکل مسأله عوض می‌شود و بیشتر شبهات و ایرادهای فلسفی مرتبط با حال و آینده زندگی بشر خود به خود حل خواهد شد....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 رستاخیز در درون شماست!

رستاخیز در درون شماست!

درون وجود انسان دادگاه کوچکی است که نام آن «وجدان» است و فلاسفه آن را «عقل عملی» و قرآن «نفس لوامه» یا «نفس» و عرب‌ها «ضمیر» می‌نامند؛ و به راستی دادگاه عجیبی است که دادگاههای دنیای ما با آن همه عرض و طول در برابر آن چیز مسخره‌ای است. دادگاهی که «قاضي» و «شاهد» و «مجری احکام» و «تماشاچی» در آن، یکی است؛ همان نیروی مرموزی که نام «وجدان» به آن داده ایم. این دادگاه نیاز به وقت ندارد و گاهی یک لحظه، همه چیز در آن تمام است! اثری از دادگاه‌های استیناف و تجدید نظر و دیوان‌های عالی و عالی‌تر که همگی نشانه عدم اعتماد به کار دادگاه‌های قبلی است، در آن دیده نمی شود، و حکمش فقط یک مرحله دارد ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تعداد صفحات : 21