3 ـ توزین اعمال

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 12
4 ـ تفسیر جمله «لایَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً» 2 ـ لقاء اللّه چیست؟



نیازى به این نداریم که: مسأله توزین اعمال را در قیامت از طریق تجسم اعمال تفسیر کنیم، و بگوئیم عمل آدمى در آنجا تبدیل به جسم صاحب وزنى مى شود; چرا که توزین، معنى وسیعى دارد و هر گونه سنجش را دربرمى گیرد، مثلاً در مورد افراد بى شخصیت مى گوئیم آدم هاى بىوزنى هستند، و یا سبک مى باشند، در حالى که منظور کمبود شخصیت آنها است نه وزن جسمانى.
جالب این که: در آیات بالا در مورد گروه «أَخْسَرِینَ أَعْمالاً» مى گوید: «براى آنها در قیامت اصلاً ترازوى سنجش برپا نمى سازیم» آیا این با آیاتى که مى گوید: وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذ الْحَقُّ: «وزن در آن روز حق است»(1) منافات دارد؟!
مسلماً نه، زیرا توزین در مورد کسانى است که کار قابل سنجشى انجام داده اند، اما کسى که تمام وجودش و افکار و اعمالش حتى به اندازه بال یک مگس وزن ندارد، چه نیازى به سنجش دارد؟!
لذا در روایت معروفى، از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: إِنَّهُ لَیَأْتِی الرَّجُلُ الْعَظِیْمُ السَّمِیْنُ یَوْمَ الْقِیامَةِ لایَزِنُ جُناحَ بَعُوضَة:
«در روز قیامت مردان فربه بزرگ جثه اى را در دادگاه خدا حاضر مى کنند که وزنشان حتى به اندازه بال مگسى نیست»!(2); چرا که در این جهان اعمالشان، افکارشان و شخصیتشان همه تو خالى و پوک بود.
و از اینجا روشن مى شود، مردم در آنجا چند دسته اند:
1 ـ گروهى به قدرى از نظر حسنات و اعمال صالح پربارند که نیازى به توزین و حساب در کارشان نیست و بى حساب وارد بهشت مى شوند.
2 ـ گروهى دیگر، آن چنان اعمالشان حبط و باطل شده و یا به کلّى فاقد عمل صالح هستند که باز نیازى به توزین ندارند، آنها نیز بى حساب وارد دوزخ مى شوند!.
3 ـ اما گروه سوم، آنهائى هستند که داراى حسنات و سیئات مى باشند، کارشان به وزن و حساب کشیده مى شود، و شاید اکثر مردم داخل در این قسم سوم هستند.

* * *


1 ـ اعراف، آیه 18.
2 ـ تفسیر «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث.
4 ـ تفسیر جمله «لایَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً» 2 ـ لقاء اللّه چیست؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma