پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 006 - 98/10/03
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 005 - 98/10/02
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 004 - 98/10/01
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 003 - 98/09/25
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 002 - 98/09/24
موضوع:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 001 - 98/09/17
موضوع:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 127 - 98/02/10
موضوع: امام قدس سره در تتمه ی مسأله ی حِیَل ربا در تحریر یک رقم از حیل را پذیرفته می فرماید: فلو أريد التخلص من مبايعة المماثلين بالتفاضل (دو چیز مثل هم هستند و می خواهند با تفاضل معامله کنند و همچنین مرتکب ربا نشوند) يضم إلى الناقص شئ،

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 126 - 98/02/09
موضوع: بحث در حیله های ربا بود و گفتیم که روایات حِیَل سه مشکل عمده دارد:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 125 - 98/02/08
موضوع: بحث در راه های فرار ربا است. اکثر علماء استفاده از این حیله ها را جایز دانسته اند و دلیل هایی برای جواز ذکر کرده اند که به دلالت روایات رسیده ایم و مقداری از آنها را در جلسه ی گذشته بررسی کردیم و اکنون به ادامه ی آنها می پردازیم بعضی از این روایات مربوط به ربای معاملی است و بعضی مربوط به ربای قرضی:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 124 - 98/02/07
موضوع: در جلسه ی گذشته مقدماتی را برای این مطلب ذکر کردیم. لفظ حیله یک بار در قرآن استعمال شده است که در مورد حیله ی مثبت است

عنوان : درس اخلاق - جلسه 034 - 98/02/04
موضوع:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 123 - 98/02/04
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إنّ هذه الأخلاق‌ من‌ اللَّه‌ فمن أراد اللَّه تعالى به خيرا منحه خلقا حسنا و من أراد به سوء منحه خلقا سيّئا

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 122 - 98/02/03
موضوع: بحث در مسأله ی ششم از مسائل مربوط به ربای معاملی است. سخن در این است که دو جنس داریم که یکی مرغوب است و دیگری نامرغوب، آیا می توان نامرغوب را بیشتر قرار داد تا از لحاظ قیمت با مرغوب یکسان شود؟

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 121 - 98/02/02
موضوع: به مسأله ی پنجم از مسائل ربای معاملی رسیده ایم و آن اینکه بعضی از جنس ها حالت رطوب و جفاف دارند. مانند: رطب و خرما، انگور و کشمش یا مویز. حال اگر رطب را با خرما بفروشند چه حکمی دارد زیرا رطب اگر خشک شود وزنش کم می شود

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 120 - 98/01/31
موضوع: بحث در مسأله ی چهارم از مسائل مربوط به ربا است. این مسأله دارای سه فرع است و اکنون به فرع سوم رسیده ایم. فرع سوم فرع پیچیده ای است که باید آن را حل کرد. امام قدس سره در این فرع می فرماید

عنوان : درس اخلاق - جلسه 033 - 98/01/28
موضوع:

عنوان : درس اخلاق - جلسه 032 - 98/01/21
موضوع:

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 119 - 98/01/28
موضوع: رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع‌ إذا كنّ‌ فيك‌ فلا عليك ما فاتك من الدّنيا صدق الحديث و حفظ الأمانة و حسن الخلق و عفّة مطعم.

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 118 - 98/01/27
موضوع: بحث در مسأله ی دوم از مسائل ربای معاملی است. یکی از معماهای بحث ربا در اینجا مطرح می شود

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 117 - 98/01/26
موضوع: این مسأله بین اصحاب مشهور است و در عین حال، بعضی از قدماء با آن مخالفت کرده اند و قائل هستند جو و گندم دو چیز مختلف هستند

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 116 - 98/01/25
موضوع: بحث در ربای معاملی است که گفتیم دو شرط دارد: اول اینکه هم جنس باشند و دوم اینکه مکیل و موزون باشند. اگر معدود باشد ربا پیش نمی آید همچنین اگر «ما یباع بالنظر» باشد ربا نیست.

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 115 - 98/01/24
موضوع: بحث در ربای معاملی است که یک قسم از ربا است و در مقابل ربای قرضی می باشد. در ربای معاملی دو شرط وجود دارد: جنس باید متحد باشد و همچنین از جنس مکیل و موزون باشد

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 114 - 98/01/21
موضوع: بحث در ربا است و گفتیم ربا گاه معاملی است و گاه قرضی. در قرآن فقط ربای قرضی آمده است. اما ربای معاملی در روایات ذکر شده است و نه تنها از اهل بیت، از رسول خدا (ص) نیز در مورد آن روایت شده است و از این رو اکثریت اهل سنت نیز ربای معاملی را قبول دارند.

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 113 - 98/01/19
موضوع: وهو قسمان: معاملي وقرضي، (یک ربا در معاملات راه دارد و یک ربا در قرض وجود دارد.) أما الأول فهو بيع أحد المثلين بالآخر مع زيادة عينية كبيع مَنّ مِنَ الحنطة بمنين (مثلا یک من گندم که مرغوب تر است را با دو من گندم غیر مرغوب فروخته می شود)

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 112 - 98/01/18
موضوع: بحث در ادله ی حرمت ربا است و به دلیل چهارم رسیدیم که دلیل عقل است. در ربا مفاسدی هست که وقتی به عقل مراجعه می کنیم عقل می گوید با وجود این مفاسد ربا باید شرعا حرام باشد

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 111 - 98/01/17
موضوع: در جلسات گذشته ادله ی حرمت ربا را ذکر کردیم. اولین دلیل این بود که ربا جزء ضروریات دین است و آن را بحث کردیم

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 110 - 98/01/11
موضوع: بحث در ادله ی حرمت ربا است و به سراغ آیات قرآن رفتیم و در جلسه ی گذشته چهار آیه را بررسی کردیم و اکنون به سراغ سه آیه ی باقی مانده می رویم

عنوان : کتاب البیع؛ مبحث ربا - جلسه 109 - 98/01/10
موضوع: بعضی از افراد جلسه گفته اند ربایی که بانک ها می گیرند باید بلا اشکال باشد زیرا تورم بیش از این مقدار است و اگر تورم را می توان گرفت آن پولی که بانک ها می دهند نیز باید جایز باشد

تعداد صفحات : 105