پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : 47 - ادامه مسئله 27 - 27/10/78
موضوع:

و امّا روایت سوّم:

*... عن أبى ولاّد عن أبى عبداللّه(علیه السلام) قال: لیس فى ما بین أهل الذمّة معاقلة (یعنى هر جنایتى صادر پاى خودش است)... و هم ممالیک للامام فمن أسلم منهم فهو حُر.(1)

عنوان : 46 - ادامه مسئله 27 - 26/10/78
موضوع:

صاحب جواهر روایت «عبّاد» را مخالف مى داند و مى گوید دلالت بر خلاف قول مشهور دارد. ایشان چنین مى فرمایند:

عنوان : 45 - ادامه مسئله 27 - 25/10/78
موضوع:

*... و بهذا الاسناد قال: قال رسول اللّه(صلى الله علیه وآله): لیس لنساء أهل الذمّة حرمة، لابأس بالنظر الى وجوههنّ و شعورهنّ و نحورهنّ و بدنهنّ، ما لم یتعمّد ذلک (منظور از «بدنهنّ» لخت مادر زاد نیست بلکه آن مقدارى است که عرفاً بیرون مى گذارند).(1)

عنوان : 44 - مسئله 27 (النظر الى نساء اهل الذمّة) - 22/10/78
موضوع:

مسألة 27: یجوز النّظر الى نساء أهل الذمّه (اهل کتاب) بل مطلق الکفّار مع عدم التلذّذ و الریبة اعنى خوف الوقوع فى الحرام و الاحوط الاقتصار على المواضع الّتى جرت عادتهنّ على عدم التستر عنها و قد تلحق بهنّ نساء أهل البوادى و القرى من الأعراب و غیرهنّ اللاّتى جرت عادتهنّ على عدم التستر و اذا نهین لاینتهین (آیا زنان شهرى بى حجابى که «اذا نهین لاینتهین» مشمول همین حکم زنان بادیه نشین مى شوند) و هو مشکل (امام مى فرماید ملحق کردن زنان بادیه نشین به زنان اهل ذمّه مشکل است) نعم الظاهر أنّه یجوز التردّد فى القرى و الاسواق و مواقع تردّد تلک النسوة و مجامعهنّ و محالّ معاملتهنّ مع العلم عادتا بوقوع النّظر علیهنّ و لایجب غضّ البصر فى تلک المحالّ اذا لم یکن خوف افتتان (ترس از اینکه در دام گناه بیافتى نباشد و مراد از فتنه انحراف جنسى است).

عنوان : 43 - ادامه مسائل 26 - 24 - 1/9/78
موضوع:

از سه مسئله قبل نکته اى باقى مانده است که امام(ره) در ذیل مسئله 25 ذکر مى کند:

... و الاحوط عدم تقبیلها (دختر بچه نابالغ) و عدم وضعها فى حجره اذا بلغت ست سنین.

عنوان : 42 - ادامه مسائل 26 - 24 - 30/8/78
موضوع:

- صبّى ممیّز:

ادلّه:

در مورد ممیّز هم آیات و هم روایات (بخلاف غیر ممیّز) داریم و همان گونه که گفتیم دو صورت دارد:

عنوان : 41 - م 26 - 24 (النظر الى الصبى و الصبیّة و بالعکس) - 29/8/78
موضوع:

مسألة 24: لا اشکال فى انّ غیر الممیّز من الصّبى و الصبیّة خارج عن احکام النظر و اللمس بغیر شهوة، لامعها لو فرض ثَوَرانها (نگاه کردن بچّه غیر ممیّز به جنس مخالف و بالعکس اشکالى ندارد).

عنوان : 40 - ادامه مسئله 23 - 26/8/78
موضوع:

اعانت بر اثم به بیان دیگر:

عنوان ثانوى اعانت بر اثم یک صغرى دارد و یک کبرى:

عنوان : 39 - ادامه مسئله 23 - 25/8/78
موضوع:

طایفه ششم: احادیثى است که در باب 126 آمده و دو مسئله را عنوان مى کند:

عنوان : 38 - ادامه مسئله 23 - 24/8/78
موضوع:

3- روایات:

روایات زیادى که چه بسا به حد تواتر مى رسد. این روایات در هفت طایفه است:

عنوان : 37 - ادامه مسئله 23 - 23/8/78
موضوع:

هـ) آیه «و القواعد من النّساء اللاتى لایرجون نکاحاً فلیس علیهنّ جناحٌ اَنْ یَضَعنَ ثیابهنّ غیر مبترّجات بزینة و أن یستعففن خیرٌ لهنّ و اللّه سمیعٌ علیم».(1)

در میان فقها و مفسرین در این آیه دو کلمه محلّ بحث است.

عنوان : 36 - مسئله 23 (وجوب الستر على النساء) - 22/8/78
موضوع:

مسألة 23: کما یحرم على الرّجل النّظر الى الاجنبیّة یجب علیها التَسترُّ من الاجانب و لایجب على الرّجال التسترّ و ان کان یحرم على النّساء النّظر الیهم عدا ما استثنى، و اذا علموا (اى الرجال) بانّ النّساء یتعمّدن النظر الیهم (بدون تلذّذ و ریبه در مقابل سهواً است) فالاحوط (احتیاط مستحب) التسترّ منهنّ و ان کان الاقوى عدم وجوبه.

عنوان مسئله:

عنوان : 35 - ادامه مسئله 22 - 19/8/78
موضوع:

مرحوم صاحب جواهر به حدیثى استدلال کرده که به نظر مى رسد از بحث ما بیگانه است.(1)

عنوان : 34 - ادامه مسئله 22 - 18/8/79
موضوع:

مرحوم صاحب جواهر به روایات دیگرى هم استدلال کرده که به عقیده ما دلالت ندارد، روایاتى است که در صلوة قضا در مورد مغمى علیه (بیهوش) وارد شده است. از معصوم(علیه السلام)سئوال مى کنند که آیا این نمازها قضا دارد؟ فرمود: نه، سپس امام یک قاعده کلیّه را بیان فرمود:

عنوان : 33 - ادامه مسئله 22 - 17/8/78
موضوع:

ادلّه:

در اینجا دو دلیل داریم:

1- دلیل عقلى (قاعده اهم و مهم):

عنوان : 32 - مسئله 22 (النظر و اللمس فى مقام المعالجة) - 16/8/78
موضوع:

مسألة 22: یستثنى من حرمة النظر و اللمس فى الأجنبى و الاجنبیّة مقام المعالجة اذا لم یمکن بالمماثل کمعرفة النبض إذا لم تمکن بآلة نحو الدّرجه و غیرها، و الفصد (بریدن رگهاى درشت) و الحجامة (خون گرفتن از بین دو کتف و بریدن رگهاى کوچک) و جبر الکسر (شکسته بندى) و نحو ذلک و مقام الضرورة کما اذا توقّف استنقاذه من الغرق او الحرق على النظر و اللمس، (امام(ره) دو استثنا ذکر کردند که یکى خاص یعنى مقام معالجه و دیگرى عام و خاص یعنى مقام ضرورت) و اذا اقتضت الضرورة او توقّف العلاج على النظر دون اللمس أو العکس اقتصر على ما اضطرّ الیه، و فیما یضطر الیه اقتصر على مقدار الضرورة فلا یجوز الآخر و لا التّعدى (اگر نظر ضرورت دارد لمس جایز نیست و اگر لمس ضرورت دارد نظر جایز نیست)

عنوان : 31 - ادامه مسئله 21 - 12/8/78
موضوع:

تا اینجا بیان شد که به جهت عوض شدن موضوع استصحاب حرمت جارى نمى شود. مرحوم آقاى حکیم این بیان را نقض کرده و مى فرماید:

عنوان : 30 - مسئله 21 (النظر الى العضو المبان) - 11/8/78
موضوع:

مسألة 21: لایجوز النظر الى العضو المبان من الاجنبى و الاجنبیّة و الاحوط ترک النظر الى الشعر المنفصل نعم الظاهر أنّه لا بأس بالنظر الى السنّ و الظفر المنفصلین.

عنوان : 29 - ادامه مسئله 20 - 10/8/78
موضوع:

*... عن جعفربن محمد، عن آبائه(علیهم السلام) فى حدیث المناهى... و قال(علیه السلام) و من صافح امرأة تحرم علیه فقد باع بسخط من اللّه عزّ و جلّ... .(1)

عنوان : 28 - مسئله 20 (مسّ من یحرم النظر الیه) - 9/8/78
موضوع:

مسألة 20: کل من یحرم النظر الیه یحرم مسّه فلا یجوز مس الاجنبى الاجنبیة و بالعکس بلى لو قلنا بجواز النظر الى الوجه و الکفین من الاجنبیة لم نقل بجواز مسّهما منها (من المرأة) فلا یجوز للرجل مصافحتها نعم لا بأس بها من وراء الثوب لکن لا یعمر کفها (دست هاى یکدیگر را نفشارند) احتیاطاً.

عنوان : 27 - ادامه مسئله 19 - 8/8/78
موضوع:

سؤال: نگاه به وجه و کفّین اشکالى ندارد در حالى که پیامبر از نگاه کردن به وجه و کفّین مرد اجنبى نهى کردند این نهى ناظر به چیست؟

عنوان : 26 - مسئله 19 (لا یجوز للمرأة النظر الى الاجنبى) - 5/8/78
موضوع:

مسألة 19: لایجوز للمرأة النّظر إلى الأجنبى کالعکس (همان گونه که مرد نگاه به زن نامحرم نمى کرد) و الأقرب استثناء الوجه و الکفّین.

عنوان : 25 - ادامه مسئله 18 - 4/8/78
موضوع:

الأمر الثّانی: بسیارى از فقهاى ما و فقهاى اهل تسنّن در بحث جواز نظر دو چیز را استثنا کرده اند، یکى قصد لذت و دیگرى خوف فتنه (ریبه). غالباً این دو استثنا به عنوان مسلّمات گفته شده است ولى مى خواهیم این دو استثنا را مورد بررسى قرار دهیم چون بعضى در دوّمى وسوسه کرده و گفته اند مجرّد خوف و احتمال نمى تواند دلیل باشد. در زمان ما هم بعض از کسانى که مدّعى فقاهت هستند در اوّلى وسوسه کرده اند، پس تعرّض به این مسئله به جهت این وسوسه هائى است که در گوشه و کنار مطرح مى شود.

مرحوم صاحب جواهر مى فرماید:

عنوان : 24 - ادامه مسئله 18 - 28/7/78
موضوع:

بقى هنا امران:

الامر الاوّل: نگاه کردن به قدمین چه حکمى دارد؟ آیا آن هم مستثنى است؟

مشهور و معروف در باب صلوة استثناى قدمین است، صاحب جواهر(1) در باب صلوة بحث مفصلى دارد. ولى در باب حجاب آیا روى پا و پشت پا و کف پا جایز است که بیرون باشد و آیا نگاه کردن بدون قصد و غرض جایز است؟ در اینجا دلایلى براى جواز نظر بدون تلذّذ و ریبه مى توان پیدا کرد

عنوان : 23 - ادامه مسئله 18 - 27/7/78
موضوع:

*... عن الحسن بن عبداللّه بن محمد الرازى، عن ابیه، عن الرّضا عن آبائه(علیهم السلام) قال: قال رسول اللّه(صلى الله علیه وآله)... و قال: لاتتّبع النظرة النظرة، فلیس لک یا على إلاّ اوّل نظرة.(1)

عنوان : 22 - ادامه مسئله 18 - 26/7/78
موضوع:

* و عن النّبى(صلى الله علیه وآله) انّه قال: النَظْرة سهمٌ مسموم من سهام ابلیس، فمن ترکها خوفاً من اللّه أعطاه ایماناً یجدُ حلاوته فى قلبه(1).

انسان بعضى از لذّات را که ترک مى کند در جانش احساس شیرینى مى کند که هزاران بار از لذّت آن گناه بالاتر است، مخصوصاً در مسئله نگاه. این تعبیر یا منحصر به همین جاست و یا اگر در جاى دیگر هم باشد کم است.

عنوان : 21 - ادامه مسئله 18 - 25/7/78
موضوع:

جواب از آیه سوّم: این آیه مخصوص زنان پیامبر است و چه بسا که نساء النّبى احکامى داشته باشند که در مورد زنان دیگر نیست، از جمله اینکه بعد از وفات پیامبر ازدواج براى آنها حرام بود و یا اینکه گناه و ثواب آنها مضاعف بود و ما نمى توانیم این حکم را به جاى دیگر سرایت دهیم، پس زنان پیامبر موقعیّت خاصّى داشتند و ممکن است براى حفظ احترام پیامبر آنها باید از پشت پرده صحبت کنند. مورد مخصّص و معمّم هم نیست یعنى اگر دلیل کوتاه باشد مورد را تعمیم نمى دهد کما اینکه تخصیص هم نمى زند، تعمیمِ یک حکم خاص که در مورد خاص وارد شده به کمک الغاء خصوصیّت قطعیّه عرفیّه است ولى نمى توانیم در اینجا این کار را بکنیم، حتى الغاء خصوصیّت ظنیّه هم نمى توانیم بکنیم چون ما ظنّى هم نداریم که موارد دیگر (زنان دیگر) شبیه این مورد (زنان پیامبر) هستند.

عنوان : 20 - ادامه مسئله 18 - 24/7/78
موضوع:

*... عن محمّد بن اسماعیل بن بزیع (از مردان با شخصیت بود و از اصحاب امام رضا بود) قال: سألت ابا الحسن الرضا(علیه السلام) عن امّهات الأولاد (امّ ولد) لها أن تکشف رأسها بین یدى الرّجال؟ قال: تُقَنِّعْ.(1)

تعداد صفحات : 104